Kan jeg klage på frisøren og jobben han gjorde?
Jente, 18
Hei! Jeg for et par dager siden var jeg hos frisøren. Jeg gikk inn dit og spurte om å bleke etterveksten min siden jeg har brunt hår med striper fra før som har vokst ut. Frisøren sier da at «vi skal se på det». Der begynner jeg allerede å tvile litt. Han sier at han skal gjøre «balayage» på røttene mine. Når jeg setter meg i stolen begynner han å stripe hele håret mitt, uten å si ifra om at det er det han skal gjøre, noe jeg syns er ugreit, siden det ikke var det jeg spurte om. I den situasjonen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, tenker bare at det ordner seg. Ender opp med å være nesten helt blond, uten å ha spurt om det, og så betaler jeg. I ettertid ser jeg at resultatet er ujevnt, og «hakkete» på røttene. Igjen ikke det jeg spurte om. Spørsmålet mitt er om jeg har rett til å klage og få pengene tilbake, eller at han skal fikse håret mitt gratis? Hvis det er mulig vet jeg uansett ikke om jeg engang tør å gå tilbake dit. De kan heller ikke ordentlig norsk, så de sier ikke mye.
Svar
Hei!
Ja, dette kan du klage på.
En frisøravtale er ikke lovregulert, og hvilke rettigheter og plikter du har kommer derfor an på det som står i avtalen.
Utgangspunktet er imidlertid at tjenesteyteren skal gjøre et faglig godt arbeid, og gi deg den informasjon du trenger for et best mulig avgjørelsesgrunnlag.
Frisøren skal også lytte til kunden og kundens ønsker.
Hvis kunden har et ønske som er umulig å oppnå, må frisøren heller si dét fremfor å starte på behandlingen.
Du kan ha krav på at frisøren retter opp i problemet og fikser håret gratis. Alternativt få pengene tilbake eller et prisavslag.
Ta kontakt med frisøren og klag.
Forklarer hva dere ble enige om da du kom og hva som skjedde underveis. Forklar også at du ikke stoppet frisøren underveis fordi du hadde tillit til at vedkommende visste hva han gjorde.
Du kan lese mer om frisør og skjønnhetsklinikk her: Frisør – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 24.3.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål