Bot for trafikklovbrudd, føler meg urettferdig behandlet
Gutt, 18
Hei! For 2 måneder siden ble jeg stoppet av politiet for å kjøre på rødt lys i et kryss som var totalt tomt for biler og veldig klar sikt. De ville gi meg en bot på 7250kr og 3 prikker i førerkortet. De sa da at de var snille med meg og ville mitt beste, men tidligere i samtalen hadde de truet med å ødelegge livet mitt, øke bota, ta meg for å ha «trimma moped» (som de ikke hadde noen form for bevis på), kjøre for fort (som jeg ikke gjorde) og gi meg 6 prikker i førerkortet hvis jeg ikke skrev under på boten. På den tid var jeg 17 år og når de fant ut av det etter truingen sa de at de måtte følge meg hjem for å få en underskrift av foresatte. Klokken var da 01:30 på natten. Da de kom hjem til meg måtte jeg vekke foreldrene mine og få de til å snakke med politiet som sto på døren. Det endte med at mamma signerte, men ikke pappa. De godtok det og jeg fikk bot i posten. Jeg følte meg urettferdig behandlet ettersom skadeomfanget var minimalt. Advokat har vært på saken, men ingenting hjelper
Svar
Hei,
Jeg er litt usikker på hva du spør om her.
Hvis du kjørte på rødt lys, har politiet rett til å gi deg en bot. Det er ulovlig å kjøre på rødt lys, selv om du mente det var god sikt og ingen biler. Ifølge forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker § 1 nr. 2 bokstav a er boten 7 250 kroner for å kjøre på rødt lys. Og ifølge forskrift om prikkbelastning § 2 nr. 3. jf. § 3, gis det tre prikker for en slik overtredelse.
Hvis en advokat har vært på saken, vil jeg anta at vedkommende har gitt juridisk bistand når det gjelder klage på boten.
Hvis du vil klage på politiet, kan du lese mer om hva du kan klage på og hvordan du eventuelt går frem på politiet.no.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 1.11.2021
Oppdatert: 1.11.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

