Dårlig samvittighet og skyldfølelse henger sammen. Disse følelsene er ofte ubehagelige. Noen ganger kan de også føre til negative tanker og grubling. Det tar mye energi.

Når du bruker mye krefter på negative tanker, kan det føre til en negativ spiral. Det vil si at du bare grubler mer, kjenner mer negative følelser, og ikke kommer noe nærmere en løsning.

Det kan hjelpe å stille nye spørsmål til tankene dine. Hva gir deg skyldfølelse? Tenker andre som deg? Er det til hjelp å gruble over dette? Er det noe jeg kan påvirke nå?

  • arrow_drop_down_circle  Tips til hva du kan gjøre hvis du grubler
    Legge merke til det. Det første steget er å bli bevisst på at du grubler. Da kan nyttige spørsmål være: «Er dette nyttig?», eller «kommer jeg fram til det jeg ønsker?».

    Grubletid. Når du begynner å gruble, skriver du ned et stikkord for det du grubler på. Sett av et tidspunkt i løpet av dagen til å gruble videre på det. Da blir det lettere å stoppe grublingen der og da. Grubletiden skal være avgrenset. Sett på en alarm på mobilen, for eksempel på 15 minutter. Når tiden er ferdig, skal du stoppe med grublingen.

    Se tankene utenfra. Mange lar seg skremme av tankene sine, og tenker at de må være der av en grunn. Sannheten er at tanker bare er tanker. Tanker trenger ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre. Prøv å se tankene «utenfra».

    En metafor som kan være god å bruke er at du ser for deg at du står på et busstopp ved en motorvei. Bilene som kjører forbi er tankene dine. Du trenger ikke å sitte på med noen av bilene, bare la dem passere i sin egen fart.

    Bryt opp. I vanskelige perioder kan du bli «låst» av lite motivasjon og lite energi som igjen gir god tid til grubling. Ved å legge merke til dette og bevisst bryte opp kan dette begrense grublingen. Du kan for eksempel gå til et annet rom, lage mat, sette på oppvask/klær, ta en tur ut, sette på høy musikk, sette på en film, være sammen med andre. Dette kan hjelpe å flytte fokus.

    Tanker er bare tanker. Det er det viktigste å ta med seg. Tanker faller hele tiden ned i hodet – men grubling er noe du aktivt gjør. Dermed kan du også slutte med det.

FAKTA

Samvittigheten hjelper deg å skille mellom hva som rett og galt. Har du dårlig samvittighet, er det fordi du føler at du har gjort noe galt. Men det er ikke alltid det henger sammen med virkeligheten.

Gjort noe dumt? Hva nå?

Kanskje har du dårlig samvittighet fordi du har såret noen. Det kan være vanskelig å innrømme feil eller ta skylden selv for noe. Men den dårlige samvittigheten forsvinner ikke ved å ignorere situasjonen. Vær ærlig med personen du har såret, og si unnskyld.

Deretter må du tilgi deg selv. For mange er dette det vanskeligste. Det kan være særlig vanskelig å håndtere skyldfølelsen når du føler at du «fortjener» å føle deg sånn.

Dette er en tanke du bør skyve vekk. Alle gjør feil en gang i blant. Husk at du lærer av alle feil du gjør, og at dette bare er en del av det å vokse som menneske.

Samvittigheten kan være til god hjelp

Når vi snakker om samvittighet, tenker vi ofte på den vonde følelsen man kan ha etter at man har gjort noe man angrer på. Men det er viktig å huske på at samvittigheten vår egentlig er en fin ting.

Den kan faktisk være til god hjelp. Samvittigheten vår gjør at vi tar gode valg. Den lærer oss hva som er rett og galt, og hvordan vi kan gjøre ting annerledes neste gang.

Hvis du aldri kjenner følelsen av dårlig samvittighet, er det bekymringsfullt, og da må du nok kjenne litt bedre etter. Hvis du kjenner følelsen veldig mye, uten at du gjør mye galt, trenger du nok å dempe følelsen litt. For eksempel ved å stille spørsmål til veldig selvkritiske tanker.