Generelle russetips

1. Ikke ta opp forbrukslån eller pådra deg kredittkortgjeld for å finansiere russefeiringen. Dette medfører bare at russetiden blir enda dyrere – husk at pengene skal betales tilbake også.

2. Skal du være med på russebuss? Husk å inngå en intern bussavtale sammen med resten av medlemmene på bussen. Dette kan spare dere for mange unødvendige konflikter. Eksempel på en slik avtale finner du her.

3. Unngå å betale for varer og tjenester på forskudd – i den grad det er mulig.

4. I utgangspunktet har du 14 dagers angrerett på russeutstyret du kjøper. Angreretten gjelder ikke for varer som er spesiallaget – dvs. russekort, russelappen, skolegensere med trykk og andre varer som ikke kan videreselges til andre som en standardvare.

5. Dersom russeklær eller annet russeutstyr har feil eller mangler, har du rett til å klage på dette til leverandøren. Dersom du klager på feil ved en vare, er det leverandøren som skal betale returkostnadene.

6. Det er forbudt å sende ut spam på e-post eller sms dersom du ikke har samtykket dette. Opplever du å motta plagsomt mye reklame kan du klage til Forbrukertilsynet.

7. Opplever du at leverandørene av russeutstyr driver med aggressiv markedsføring, kan du klage dette inn for Forbrukertilsynet.

 

 

Ikke la deg lure!

Forbrukertilsynet passer på at næringsdrivende ikke driver ulovlig reklame og at avtalene du inngår når du kjøper noe ikke er urimelige. De jobber rett og slett for å beskytte forbrukernes interesser. Som russ er du en attraktiv forbruker, og du vil mest sannsynlig oppleve et stort kjøpepress fra mange hold.

Kanskje må du for første gang inngå store og økonomisk forpliktende avtaler. Mange av aktørene du møter i løpet av russetiden er dessverre ikke alltid til å stole på. Men fortvil ikke – Forbrukertilsynet er der for å gjøre din russehverdag enklere og tryggere!

 

 

Forbrukertilsynet jobber for at leverandørene av russeutstyr skal ha oversiktlige og gode vilkår både for bestilling, betaling og levering. De kan likevel ikke garantere at det ikke vil dukke opp problem. Dersom du reagerer på sms-reklame, eller noe er rart med en bestilling, betaling eller levering av russeutstyr kan du gjerne kontakte Forbrukertilsynet. De kan gi deg tips og råd til hvordan du på best mulig måte kan løse problemet.

Mange russ opplever at leverandørene driver aggressiv og uetisk markedsføring. Dette er forbudt etter markedsføringsloven, og vi oppfordrer alle som reagerer på selgernes fremgangsmåte, eksempelvis ved skolebesøk, til å kontakte ombudet.

Forbrukertilsynet er opptatt av at avtalene du som russ inngår med lyd- og lysleverandører, håndverkere, og andre avtaler som angår russebussen skal være rimelige og balanserte. Du har mest sannsynlig aldri før inngått avtaler som kan få så store økonomiske konsekvenser som avtalene du er i ferd med å inngå nå.

Det er derfor helt avgjørende at du er bevisst på innholdet i avtalen før du signerer. Ikke vær redd for å si i fra til de andre bussmedlemmene dersom du har mistanke om at avtalen ikke er lovlig. Ta gjerne kontakt med Forbrukertilsynet før dere signerer avtalen.

Forbrukertilsynets 5 tips til deg som er på russebuss

1. Husk å lage en intern avtale som alle bussens medlemmer skriver under på. Dette kan spare dere for mange unødvendige konflikter. Eksempel på en standardavtale finner du her. .

2. Unngå forskuddsbetaling av store beløp. Dersom leverandøren skulle gå konkurs før russetiden vil dere da mest trolig miste pengene dere har betalt.

3. Pass på at også bussmedlemmenes rettigheter er regulert i avtalen. Hva skjer for eksempel dersom lyd- og lysleverandøren ikke leverer utstyret i tide? Og har dere krav på en erstatningsgjenstand dersom utstyret slutter å virke midt under russefeiringen?

4. Ikke skriv under på en avtale der leverandøren fraskriver seg alt ansvar. Dette vil i verste fall kunne medføre at dere blir erstatningsansvarlige for feil som ikke skyldes deres bruk.

5. Husk at Forbrukertilsynet har mulighet til å forby urimelige avtalevilkår. Kontakt Forbrukertilsynet dersom du mistenker at en eller flere av avtalene dere skal inngå ikke er lovlige.

For at Forbrukertilsynet skal kunne gjøre situasjonen bedre for russen er de avhengige av tilbakemeldinger på hva dere reagerer på. Send tips til Forbrukertilsynet.