"Fit", "ripped" eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

HELLER FOR MYE: Det er mulig å være svært veltrent selv om man ikke har synlige muskler, og det er mulig at en person med markerte muskler ikke er like veltrent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent og uten nesten noe fett.
HELLER FOR MYE: Det er mulig å være svært veltrent selv om man ikke har synlige muskler, og det er mulig at en person med markerte muskler ikke er like veltrent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent og uten nesten noe fett.

Mange ungdommer ønsker seg markerte muskler, og spesielt markerte magemuskler (det som ofte omtales som sixpack eller eightpack). Det som kreves for at musklene skal være markerte er hovedsakelig lite fett utenpå veltrente muskler. Det er allikevel viktig å huske at å ha markerte muskler ikke er det samme som å være sunn.

Vi er alle forskjellige

Hver og en av oss er unik, og vi er bygd opp av forskjellig arvemateriale (gener. Fordi vi har ulike gener, lagrer vi også fett på ulike måter. Det å lagre fett er egentlig en overlevelsesmekanisme slik at vi kan overleve i tider med lite næringstilførsel. Fettlagrene er vårt største energilager.

Noen av oss har lett for å lagre fett på lårene og hoftene, andre på magen, mens andre igjen i liten grad klarer å lagre fett på kroppen. Noen får markerte muskler nesten uten å trene, mens andre kan trene hver dag uten å oppnå helt markerte muskler.

Umulig å kopiere noen andre

Siden alle har forskjellige gener, vil det være umulig å bli helt lik noen andre. Hvis du aksepterer tanken på at alle er forskjellige kan det ofte hjelpe deg å bli mer glad i den du allerede er.

Uansett hva slags gener du har vil et sunt kosthold og god trening bidra til en sunn utvikling for kroppen din. Det kan allikevel være vanskelig for deg å få markerte muskler selv om du trener akkurat som en annen person som har «nådd målet sitt». Det er viktig å huske på at det ikke trenger å være sammenheng mellom å ha en «ideell kropp» og det å være lykkelig.

Gutter har mindre fett

Generelt er det lettere for gutter å få mer markerte muskler enn jenter. Dette skyldes at jenter generelt har, og bør ha, litt mer fett på kroppen, og har lettere for å lagre fett på grunna av gener og hormoner. Gutter har også lettere for å øke muskelmassen fordi de produserer mer av hormonet testosteron.

Siden alle er forskjellige kan du være veltrent uten å ha markerte muskler, og du kan ha markerte muskler uten å være særlig trent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent nesten uten noe fett.

Fakta

  • Det er mulig å være godt trent uten å ha markerte muskler.
  • Alle mennesker har ulike gener.
  • Genene våre gjør blant annet at vi har ulik mengde fett på kroppen.
  • Det er nesten umulig å få lik kropp som noen andre.
  • Sunn mat og trening er alltid bra for kroppen.
  • Hvis man innser at alle er forskjellige er det lettere å bli glad den man er.

Skrevet av Treningskonsulenten, ung.no

Sist oppdatert: 26.02.2021

Offentleg og kvalitetssikra
HELLER FOR MYE: Det er mulig å være svært veltrent selv om man ikke har synlige muskler, og det er mulig at en person med markerte muskler ikke er like veltrent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent og uten nesten noe fett.
HELLER FOR MYE: Det er mulig å være svært veltrent selv om man ikke har synlige muskler, og det er mulig at en person med markerte muskler ikke er like veltrent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent og uten nesten noe fett.

Fakta

  • Det er mulig å være godt trent uten å ha markerte muskler.
  • Alle mennesker har ulike gener.
  • Genene våre gjør blant annet at vi har ulik mengde fett på kroppen.
  • Det er nesten umulig å få lik kropp som noen andre.
  • Sunn mat og trening er alltid bra for kroppen.
  • Hvis man innser at alle er forskjellige er det lettere å bli glad den man er.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Styrketrening

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

utholdehnhetstrening (colourbox.com)
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente