Har du mistet bankkortet ditt?

Hvis bankkortet ditt har blitt borte, bør du sperre kortet så snart du kan. Her forklarer vi hvordan du går frem, og hva du må gjøre for å få et nytt bankkort.

Sist oppdatert: 19.02.2024 Av: Redaksjonen, ung.no

Tenåringsjente ordner noe på mobilen, mens hun holder et bankkort i den andre hånden.
SPERR KORTET: Logg inn i mobilbanken og deaktiver kortet raskest mulig. Da slipper du forhåpentligvis at noen andre tapper kontoen din for penger. (Foto: Anete Lusina/Pexels)

Når vi snakker om å «sperre kortet», betyr det at bankkortet deaktiveres.

Gjør du dette så raskt som mulig, forhindrer du at kortet misbrukes av andre.

Slik sperrer du bankkortet

For å sperre kortet ditt, kan du gjøre følgende:

  • Logg deg inn i mobil- eller nettbanken din. De fleste banker har en digital tjeneste/knapp for å sperre bankkort, gjerne under en samleside eller et menypunkt kalt 'kort'.
  • Finner du ikke fram, kan du bruke chat-funksjonen mange banker har og få instruksene du trenger der.
  • Du kan også ringe bankens kundeservice, og få dem til å sperre kortet ditt for deg.

Kommer bankkortet til rette senere, bruker du som regel samme metode for å låse det opp igjen.

Hvordan bestiller jeg nytt bankkort?

Hvis du ikke finner kortet ditt, må du bestille et nytt.

Prøv menypunktet i mobil- eller nettbanken kalt 'kort' eller lignende, der du gikk inn for å sperre kortet.

Her vil du sannsynligvis også finne en side med bestillingsskjema – og informasjon om det koster noe å skaffe et nytt bankkort.

Prøv chat eller ring kundeservice om du ikke finner fram.

Hvor lang tid tar det å få nytt bankkort?

Å få tilsendt nytt kort kan ta noen dager, og tiden vil variere litt fra bank til bank.

Som et utgangspunkt kan du regne med 7-10 virkedager – altså dager som ikke er helg eller helligdager.

Noen ganger går det raskere, andre ganger ikke.

Har du ikke fått kortet innen ti dager, og heller ikke annen informasjon, bør du kontakte banken din.

Kan jeg ta ut penger uten bankkort?

Pengene dine vil fortsatt være på den samme kontoen som det gamle kortet hørte til.

Så lenge Bank-ID er i orden, kan du overføre penger til andre kontoer via mobil- eller nettbanken.

Du kan også bruke tjenester som Vipps, selv om du venter på et nytt kort.

Alternativt kan du overføre penger til noen du stoler på og be denne personen gjøre et uttak, eller en betaling, for deg.

Du kan også møte opp i banken fysisk med gyldig legitimasjon og ta ut kontanter på den måten.

Utsatt for kortsvindel – hva nå?

Har uhellet allerede vært ute, og det forsvinner penger fra kontoen din, må du sperre kortet så raskt som mulig og si ifra til banken.

Noen ganger kan du få tilbake penger som er tapt, men det kommer an på situasjonen.

Du kan lese mer om erstatning etter kortsvindel nedenfor:

Les også:

Tenåringsjente ordner noe på mobilen, mens hun holder et bankkort i den andre hånden.
SPERR KORTET: Logg inn i mobilbanken og deaktiver kortet raskest mulig. Da slipper du forhåpentligvis at noen andre tapper kontoen din for penger. (Foto: Anete Lusina/Pexels)

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?