Ti gode grunner til å drikke vann

Vann er den beste tørstedrikken og anbefales som drikke til måltider - og mellom måltider. Les mer om hvorfor du trenger mye vann og hvordan du får drukket nok.

Vannflaske på bagasjen på en sykkel
DRIKK VANN: Fyll på vann under og etter sykkelturen, så slipper du å føle deg dårlig etterpå. Foto: Maren Hesthagen/ung.no

Kroppen trenger minst 1,5 liter, aller helst 2,5 liter væske i døgnet. Du får ca. 1 liter av dette via maten. Det betyr at du bør drikke rundt 1 1/2 liter, men behovet varierer mye med alder, temperatur og hvor aktiv du er.

Er du tørst? - Lytt til kroppen

Du trenger ikke å være tørst før du drikker. Noen kjenner tørsten godt, mens andre ikke kjenner det før de er slitne, slappe eller har vondt i hodet. Det er lurt å lære seg å lytte til signaler fra kroppen om at man er tørst og følge det.

Som med det meste annet, skal man heller ikke overdrive vanndrikking. Det er ikke slik at jo mer vann, jo bedre uansett. Kanskje får du noe av væskebehovet dekket av annen drikke, men prøv å velge vann først.

Kroppen må ha vann for å kunne oppta næringsstoffer og frakte stoffene til de cellene som trenger det. Fordøyelsen trenger vann for å fungere godt. Fungerer fordøyelsen og tarmen bra, unngår man også forstoppelse.

Hvorfor drikke vann?

  • Vann slukker tørsten mest effektivt
  • Kroppen trenger vann for at alle deler av kroppen skal virke bra
  • Vann er gratis, kalorifritt og lett tilgjengelig i Norge
  • Vann gjør at du tåler varmen bedre
  • Vann kan gjøre at du får mindre vondt i hodet
  • Vann under treningsøkten er nødvendig for å ikke blir dehydrert og for å orke mer og holde lenger (Er treningsøkten lang trenger du også tilskudd av næringsstoffer)
  • Vann etter treningsøkten er helt nødvendig for at kroppen skal komme seg raskt og blir klar for nye prestasjoner
  • Vann er bra for tennene
  • Vann er bra for huden
  • Vann er nødvendig for å tenke klart

Tips for å få drukket nok vann

  • Ha alltid med deg en vannflaske på skolen, jobben, på tur og ellers.
  • Drikk litt hver time.
  • Sett en mugge eller flaske med vann i kjøleskapet, hvis du liker at vannet er helt kaldt.
  • Det er ofte lettere å drikke vann hvis det ikke er så iskaldt.
  • Varier med å smaksette vannet med en sitronskive, litt sitronmelisseblad, en skive melon eller et par jordbær.
  • Drikk primært vann uten tilsetning, siden syretilsetninger kan skade tennene.
  • Server vannet i flotte mugger og legg gjerne i isbiter.
  • Drikk gjerne et glass vann før måltidet og før du legger deg.
  • Drikk vann som drikke til middagen.
  • Drikk et glass vann ved siden av hvis du drikker kaffe, te eller annen drikke som er vanndrivende.

Du kan lese mer om vann på matportalen.no

Fakta

Lytt til kroppen og drikk vann når du er tørst.

Du skal ha i deg så mye vann at når du tisser, er det lys farge på urinen. Hvis du tisser sjelden og urinen har sterk gulfarge, er det et tegn på at du har drukket for lite.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 15.12.2021

Offentleg og kvalitetssikra
Vannflaske på bagasjen på en sykkel
DRIKK VANN: Fyll på vann under og etter sykkelturen, så slipper du å føle deg dårlig etterpå. Foto: Maren Hesthagen/ung.no

Fakta

Lytt til kroppen og drikk vann når du er tørst.

Du skal ha i deg så mye vann at når du tisser, er det lys farge på urinen. Hvis du tisser sjelden og urinen har sterk gulfarge, er det et tegn på at du har drukket for lite.

Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Nyttig å vite om avføring, fordøyelse og dovaner

Avføring er en naturlig del av hverdagen, men det kan være svært plagsomt når avføringen ikke fungerer som den skal. Hva er normalt og når burde du kontakte lege?

VANER: Sørg for å ha gode vaner, så tar du godt vare på tarmen din. Ikke hold igjen, men gå på do når kroppen sier ifra.

Gode vaner for en sunn hverdag

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør hverdagen din sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

BEVEG DEG: Du kan for eksempel sykle dit du skal i stedet for å kjøre bil eller ta buss. Litt fysisk aktivitet hver dag er viktig for kroppen din.

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente