Alt du må vite om oppkjøringen

Gruer du deg til oppkjøringen, eller praktisk føreprøve, som det heter? Da bør du lese dette.

Hender på rattet
NERVØS? Det er helt naturlig å grue seg til oppkjøringa, men er du godt forberedt går det nok bra. Foto: ung.no

Før du kan kjøre opp, må du:

  • ha fullført all obligatorisk opplæring, og den må være registrert hos Statens vegvesen.
  • ha godkjent vandel fra politiet.
  • ha levert en eventuell helseattest.
  • ha bestått teoriprøven.

Husk legitimasjon og egen bil

Når du møter opp til oppkjøring, må du vise gyldig legitimasjon.

Du må også stille med bil til prøven. Den skal være godkjent av Statens vegvesen, og de fleste leier den av trafikkskolen de har brukt. Det kan også være en fordel, i og med at det er en bil du kjenner fra kjøretimene du har hatt.

Hva skjer på oppkjøringen?

Første tips: Husk å ta på deg bilbelte før du starter motoren. Det er alltid viktig!

Selve prøven varer rundt 65–75 minutter, og er delt i tre deler

  1. Klargjøring av kjøretøyet.
  2. Sikkerhetskontroll (f.eks. vise at du kan kontrollere bremser, lys eller spylervæske).
  3. Selve kjøringen, som er den delen som tar lengst tid.

Prøvestrekningen du skal kjøre skal gi deg mulighet til å vise hvor gode du er til å kjøre under forskjellige vei- og trafikkforhold. Som regel kjører du etter en bestemt rute som tar rundt 55-60 minutter. Kjenner du noen som har tatt lappen samme sted som du skal, kan du derfor spørre om tips om hvilken rute de kjørte.

Det legges vekt på at du skal kjøre selvstendig under prøven. Underveis gir sensor som er med deg beskjeder om hvor du skal kjøre.

Eksempler på slike kan være:

  • "Følg skilt mot Gjøvik".
  • "Kan du finne et passende sted å snu?".
  • "I enden av gata skal du til venstre".

Hvis du ønsker det og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren din også være med i kjøretøyet under prøven. Men det vanligste er likevel at det bare er du og sensor som er med på turen.

Hva følger sensoren med på?

Sensor sitter i passasjersetet foran i bilen. Under kjøreturen skal sensoren vurdere hvordan du:

  • leser trafikken
  • gir tegn (blinklys)
  • plasserer deg i veien og i forhold til merking
  • tilpasser deg farten
  • tilpasser deg øvrig trafikk
  • og hvordan du kjører teknisk, hvordan du bruker girene og lignende (kjøretøybehandling ).

Under turen vil sensor sitte med et skjema og notere, og mange synes det kan være litt stressende. Da er det viktig å huske på at det kan være både positive og negative ting som blir notert. Prøv å derfor ikke å bruke oppmerksomheten din på om sensor skriver eller ikke. Følg heller med på veien.

Sensor kan avbrytes og vurdere prøven som ikke bestått underveis hvis det oppstår en situasjon der sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare - og du selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes hvis du overser et lyssignal, skilt eller veioppmerking, eller når kjøringen din er farlig i trafikken.

Bestått eller ikke bestått?

Du får beskjed om resultatet av prøven med en gang etter at du har parkert på trafikkstasjonen igjen. Det er sensorens helhetsinntrykket av deg som bilist som avgjør resultatet av førerprøven. Det betyr at småfeil ikke alene blir avgjørende, men har du gjort mange nok, kan det være nok til at sensor mener du må opp til ny prøve.

Står du, kan du juble og gå fra trafikkstasjonen med et midlertidig førerkort. Dette er bare gyldig i Norge, og det ordentlige førerkortet kommer i posten etter noen dager.

Vente fire uker på ny oppkjøring

Er du en av dem som stryker, må du vente i minst fire uker før du kan prøve på nytt. Vurderingsskjemaet som sensoren fyller ut, får du med deg. Det gir deg tips om hva du kan jobbe med videre når du forbereder deg til ny prøve.

Hva koster oppkjøringen?

På vegvesen.no finner du oppdaterte priser på hva det koster å kjøre opp, ta bilde til førerkort og utstedelse av førerkort (at de lager førerkortet ditt).

Lykke til - dette fikser du!

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 08.02.2021

Offentlig og kvalitetssikret
Hender på rattet
NERVØS? Det er helt naturlig å grue seg til oppkjøringa, men er du godt forberedt går det nok bra. Foto: ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?