Vår russegruppe er blitt lurt.
Jente, 17
Hei, jeg og min russegruppe fikk et tilbud om å selge kjeks for 100kr og tennbriketter for 300kr. Vi solgte derfor masse fordi vi fikk beholde mye pengene, vi måtte betale dem 18750kr men fikk beholde nesten like mye selv. Nå har det gådt 5 måneder og nå får vi vite at regningen blir sendt til inkasso fordi den ikke er betalt, men de hadde «glømt» å sende en regning til oss på 12750kr. Og de påstår nå at kjeksen sku koste 150/200kr og at første regninga var bare for tennbrikettene. Så nå har vi fått beskjed om at den nye regninga må betales innen 12.mai Er det noe vi kan gjøre for å forminske eller unngå den regninga?
Svar
Hei Jente 17 år.
Det høres ut som en uheldig situasjon. Først og fremst, hvis dere har skriftlig dokumentasjon eller avtaler som viser at prisen for kjeks og tennbriketter var henholdsvis 100kr og 300kr per enhet, bør dere fremlegge dette som bevis for å unngå urimelige priskrav.
Jeg anbefaler at du:
Sjekk kontrakten eller avtalen
Gå gjennom eventuelle kontrakter eller avtaler dere har inngått med leverandøren for å se etter detaljer om priser, betalingsbetingelser og eventuelle krav til etterfakturering.
Kontakt leverandøren
Ta kontakt med leverandøren skriftlig og be om en forklaring på hvorfor det har oppstått uenigheter i prisene og hvorfor den første regningen ikke inkluderte kjeksen. Be om en revidert faktura som tydelig spesifiserer pris og varer. Du kan legge til at du vil ta saken videre dersom de ikke retter opp prisene til den avtalte prisen.
Ta saken videre
Hvis dere ikke kommer til enighet med leverandøren eller føler dere urettferdig behandlet, kan det være lurt å klage saken inn til Forbrukertilsynet. De tilbyr gratis mekling (fram til 1. juli). Du finner klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Hvis alle involverte er under 18 år, kan dere be en av deres foresatte om å ta saken videre på deres vegne. Det kan være lurt å ha en voksen med på laget for å gi råd og veiledning gjennom prosessen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 10.5.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål