Bestilte gratis vareprøve, angret meg, men får faktura. Hva gjør jeg?
Gutt, 16
Hei. Jeg stilte et spørsmål her for en uke siden som handlet om en vareprøve jeg hadde bestilt og de som jeg hadde bestilt den hos nektet å ta i mot retur. Dere fant fram en loc fra angrerett loven og sa jeg burde sende dem en mail om dette. Jeg gjorde det og de svarte nå i dag. Der sa de at selv om jeg sier det som står i loven gjelder angrerett fristen deres 14 dager fra avtalen av tjenesten ble ingått og de måtte godkjende returneringen. Så jeg får altså ikke returnert varene. Når jeg mottok den første pakken så hadde det gått 3 uker etter jeg hadde bestilt vareprøven og hadde dermed ikkje sjans til å angre innen 14 dager. De sa bare at visst jeg hadde kontaktet dem innen 14 etter tjenesten var ingått så kunne de ha hjulpet meg. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg fikk en påminnelse i går om at jeg har til den 22. Januar og betale 500kr, visst ikke kunne det hende jeg måtte betale mer. Takk!
Svar
Hei
Så kjedelig at du fortsatt ikke har fått til noe løsning med firmaet.
Du har rett til å angre på kjøpet innen 14 dager etter at du mottok den første varen.
Det ser ut som det er et dansk selskap som står bak nettsiden. Men i utgangspunktet er angrereglene like i hele Europa. En nettbutikk kan ikke ha egne regler som er dårligere for kjøperen enn det som følger av angrerettloven.
Du bør sende en ny mail til firmaet og vise til at du har angret deg innen fristen. Hvis du får et inkassovarsel eller et krav fra et inkassoselskap, trenger du ikke å være redd. Men sørg for å sende en e-post til inkassoselskapet om at du har angret deg innen fristen.
Ettersom det er et utenlandsk firma som står bak nettsiden, kan du ta kontakt med Forbruker Europa som kan hjelpe deg videre. Forbruker Europa hjelper forbrukere som har kjøpt varer fra utenlandske butikker. Du finner deres kontaktinformasjon her.
Lykke til igjen!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.1.2019
Oppdatert: 17.1.2019
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål