Spørsmål og svar

Jeg bestilte biltaksering hos Autorate, og nå krever de penger.

Gutt, 19

Jeg bestilte en vurderingstjeneste av min bil hos Autorate. Det står med liten skrift at tjenesten koster 3150NOK, men det fikk jeg ikke med meg. Da jeg fikk vurderingen fikk jeg samtidig fakturaen. De vil ikke refundere beløpet på grunn av at de mener jeg har godkjent tjenesten m/ betaling. På den norske versjonen av deres vilkår står det: "1.4 Ved å klikke på "Bestilling med forpliktelse til å betale", erkjenner du eksplisitt å kunne motta tjeneste bestilt av deg innen en periode på 14 dager som starter dagen du klikker på "Bestilling med forpliktelse til å betale". Videre erkjenner du at du mottar tjeneste og du har ikke rett til å trekke seg fra kontrakten inngått på grunnlag av disse vilkårene." Jeg har ikke trykket på et felt med ordene "Bestilling med forpliktelse til å betale", men "Bestill nå". Jeg mener at avtalen er ugyldig, siden de kun kan kreve penger av meg, hvis jeg har fulgt deres vilkår med ordrett betydning. Det er et oversettelsesproblem, men allikevel...

Svar

Hei!

Det følger av Angrerettloven at en selger må sørge for at du forstår at du må betale dersom du gjør en bestilling. Dersom dette innebærer at du skal trykke på en bestillingsknapp, skal denne være merket tydelig. Dette kan f.eks være formuleringer som "Kjøp nå", "Bekreft kjøp" eller "Bestill med forpliktelse til å betale. 

Dersom det stod "bestill nå" på knappen da du sendte inn bestillingen, er det usikkert om dette er godt nok for at avtalen skal være bindene, og dermed at Autorate kan kreve penger fra deg. Siden det er usikkert i dette tilfellet, er det viktig at du forsøker å benytte deg av angreretten din. 

Kanskje vil de si at angreretten din har gått tapt, siden du allerede har fått tjenesten levert. Men da må de ha gitt deg tydelig beskjed om dette, og du må ha samtykket til dette da du gjorde bestillingen. 

Legger ved en lenke fra Forbruker Europa som kan være nyttig i denne situasjonen. Her finner du også informasjon om hvordan du kan klage: 

Styr unna biltaksering på nett

Håper det løser seg!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 1.2.2021

Oppdatert: 1.2.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål