Bestilte gratis vareprøve og får ikke meldt meg ut av avtale. Hva gjør jeg?
Gutt, 16
ei. Jeg har nylig bestilt en vareprøve hos steam.no (gratis.steam.no). Det sto at varen var gratis, men det var 19kr frakt. Under bestillingsskjemaet sto det med liten skrift at det var et abonnement hvor det kostet 599kr etter 2 ukers prøvetid. Denne teksten det så jeg ikke. Etter 3 uker fikk jeg en pakke i posten med vareprøven. Med pakken følgte det med et avmeldingsskjema. Jeg kontaktet dem på mail og fikk avsluttet abonnementet. Ca 3 uker etter fikk jeg en regning i posten fra dem på 500kr og jeg kontaktet dem om regningen, siden jeg hadde avmeldt meg 3 uker før. De sa at at jeg måtte betale den, og en til som kommer snart. Første refill pakken som kostet meg penger kom 3 uker etter betalingsdato og visst jeg skulle ha avmeldt meg og ikke fått noe regning så måtte jeg ha gjort det innen 2 uker etter kjøpsdato. Alt stod med liten skrift under som jeg ikke så, men de nekter å ta i mot retur og de sier det er min feil at jeg ikke så skriften. Hva skal jeg gjøre?
Svar
Hei
Så kjedelig at har fått regning på noe du trodde var gratis.
Ved bestilling av slike vareprøver følger det av angrerettloven at du har rett til å angre på kjøpet innen 14 dager etter at du mottok den første varen. Angreretten gjelder da både for selve varen og for abonnementet.
Hvis du angret på kjøpet innen 14 dager fra du hentet vareprøven, skal du ikke betale verken for varen eller for abonnementet. Du må derimot sende varen tilbake til selgeren fordi dere nå ikke lenger har en avtale mellom dere. Veldig bra at du kontaktet firmaet på mail. Da kan man bevise hva man har gjort.
Vi vil anbefale deg å sende en ny mail til firmaet der du forklarer at du har benyttet deg av angreretten din innen fristen på 14 dager og at du ønsker å returnere både vareprøven og de andre pakkene. Du bør også igjen si at du vil melde deg ut av avtalen.
Lykke til! :)
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 9.1.2019
Oppdatert: 9.1.2019
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål