Spørsmål og svar

Bestilte pakke til russetreff, men russegruppen hadde allerede bestilt

Gutt, 19

Hei. Jeg bestilt en arrangement pakke til et russetreff med mitt navn, bestillingen kan du kjøre helt enkelt med å bare skrive inn navn og adresse. Trenger ikke fødselnr eller noe sånt. Det hadde seg slik at jeg personlig bestilte pakken, så hadde en i russegruppen min bestilt en ny pakke på alle oss i gruppen uten og en gang høre om vi hadde kjøpt. Så det har endt opp med at jeg har fått 2 fakturer på regningen fordi det er bestilt 2 ganger. Jeg prøvde og snakke med de som styrte dette med at det hadde skjedd en feil, med de nekter og slette den. Og regningen hadde også blitt sendt til en gammel epost, som gjorde at jeg ikke så den for noen måneder senere, og de truer nå med å sende den til inkasso. Og da må jeg sitte med -2000kr for noe jeg ikke blir å bruke. Ettersom at pakken er registrert i navn kan man heller ikke bytte/selge. Må jeg betale denne?

Svar

Hei!

Avtaler skal holdes, noe som betyr at du dessverre i utgangspunktet må betale for begge bestillingene.

 

Men det kan hende du har angrerett her. Det fremgår ikke helt om du har bestilt varer eller om det er et arrangement du har bestilt. Vi skriver derfor litt om begge deler.

 

Hvis du har bestilt varer, har du en 14 dagers angrerett fra du mottar varene. Da må du si ifra skriftlig til nettsiden at du angrer på kjøpet, og du trenger ikke å betale for varene. Denne retten har du derimot ikke hvis varene er spesiallagd til deg (f.eks hvis det er en genser med egen logo). Da må du betale.

 

Du har heller ikke angrerett hvis du bestilte et russetreff som skal skje på en bestemt dato.

 

Vi håper dette var til hjelp. Ta kontakt igjen hvis du trenger mer veiledning :)

 

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 14.5.2019

Oppdatert: 14.5.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål