Spørsmål og svar

Verditakst på bilen min, og fikk i ettertid inkasso.

Gutt, 14

Jeg var på sosiale medier 20/11- 2018 så kom det opp en reklame på at du kan verditakst vurdere bilen din. Det var en Norsk teksta side som heter Autokost. Jeg trudde dette var helt gratis, så jeg skrev info om meg, altså navn, mail og telefon nummer og bil nummer på bilen. 5/4 2019 fikk jeg en regning på 150 euro + 15 euro i forsinket betaling der de ber meg betale til en tysk bank adresse Munchen. Det var betalingsfrist 4/4, altså dagen før jeg fikk brevet. De sier også i brevet at jeg må betale innen 14 dager, for å unngå inkasso inndrivelse. Jeg er usikker på hva jeg trykte på inne på siden, mulig jeg trykte bekreftelse på at jeg er 18 år, Selv om jeg bare var 13 år da. Har aldri mottatt noen mail fra Autokost om evaluering/taksering av bilen eller regning. Dette brevet er første gang de kontakter meg. På brevet står 20/11-18 som første faktura dato , øverst på brevet står datoen 21/3 2019. På konvolutten som er sendt fra Riga Latvia står 1/4 som dato stempling . Må jeg betale?

Svar

Hei

Så leit at dette har skjedd. Vi kjenner til at flere firmaer har hold på sånn. Det du må gjøre er å sende en epost hvor du sier du er uenig i at du skal betale regningen. Hvis tjenesten egentlig var gratis, kan de ikke sende deg regning i etterkant av avtalen. Vi hadde lignende saker med andre firmaer som gjorde det samme. Her kan du lese om hvordan du skal gå frem for å klage: https://forbrukereuropa.no/aktuelt/prisvurdering-av-bil/

Her er det bare å bytte ut det firmanavnet som står i artikkelen, og bytte ut med Autokost. Trenger du mer hjelp, kan du kontakte ForbrukerEuropa, du finner de her: https://forbrukereuropa.no 

Håper dette var til hjelp. Lykke til! 

Vennlig hilsen,
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 8.4.2019

Oppdatert: 8.4.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål