Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg øve på å snakke med de andre på jobben?

Jente, 16

Hei. Jeg har jobb på en liten cafe. Jeg er ganske ny og har jobbet dær rundt 10 ganger. Problemet er at jeg føler jeg gjør så mye feil og går å tenker på det lenge etter med dårlig skyldfølelse. Jeg har feks ødelagt kaker, med å miste dem og senest i dag klart å ødelegge fyllet på noen av kakene. Kakene koster rundt 40 kr per stykke. Prøver selvfølgelig å gjøre mitt beste, men føler ikke jeg klarer helt å utvikle meg til å bli ordentlig god.. jeg er ei VELDIG stille, forsiktig og sjenert jente så jeg føler kanskje jeg ikke er helt rett til jobben. Jeg liker kjempegodt å jobbe dær når jeg får alt til, men føler jeg gjør så mye feil også. Kundebehandling, og å snakke med de andre ansatte (er som oftest ungdommer på min alder jeg jobber med) synes jeg også er vanskelig. Har du noen tips til hvordan jeg kan øve med å snakke med dem? Er som oftest på mobilen og er litt «outsider». Beklager for litt rotete spørsmål.

Svar

Hei

Jeg skjønner at du synes at dette er en vanskelig situasjon å være i. Det er mange som føler på det du beskriver når de er nye i jobben og har lite jobberfaring fra før. 

Du skriver at du jobber på en kafé og at du føler på at du gjør mye feil. Jeg tenker at det er en grunn til at kafeen har ansatt akkurat deg. Det er helt normalt å føle seg litt usikker. Det at du har skyldfølelse viser at du prøver å gjøre så godt du kan og at du ikke tar jobben forgitt. Jeg tenker at du vil utvikle deg og bli tryggere på jobben din med tiden. Kan du evt spørre noen av de ansatte om tips til hvordan du bør gjøre ting? Kanskje du og kan plukke opp ting de andre ansatte sier til kundene?

Jeg tenker at den letteste måten å bli flink til å holde samtaler med andre på, er å øve. Prøv i små doser og hold små og korte samtaler til å starte med. Du kan utfordre deg mer etterhvert som du føler at du mestrer det. Til kundene dine kan du for eksempel starte en samtale ved å kommentere været eller si noe positivt om bakevaren de kjøper. Til de ansatte du jobber med, kan det være en god start å bare være i nærheten uten mobilen din. Det kan føles skummelt og ubehagelig i starten, men det blir sannsynligvis lettere og tryggere ganske raskt. Kanskje du kan fortelle om noe morsomt som skjedde da du hadde skift? Det er dessuten lettere å finne på noe å prate om ettersom man blir bedre kjent. Kanskje dere har noen felles kjente eller felles interesser? Vær nysgjerrig på hva de andre er interessert i og opptatt av. Det kan være lettere å få andre til å prate enn å finne på noe å snakke om som du tror andre vil høre på. Vær imøtekommende og prøv å svare utfyllende hvis noen spør deg om noe.

Lykke til videre:)

Se flere tips i artiklene under.

Hilsen ungdomsredaksjonen i ung.no

Besvart: 18.11.2019

Oppdatert: 18.11.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål