Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg forbedre norskkarakteren min på en god måte?

Jente, 15

Hei, jeg er ikke så flink til å utrykke følelser. Hvordan skal jeg bli bedre til å lage metaforer? Jeg prøver å bli bedre til å skrive noveller i norskfaget,men uansett hvor hardt jeg prøver går det ikke. Jeg prøver å være motivert, men når jeg ikke får min forventede karakter, blir jeg lei meg. Jeg ønsker å bli ortopedisk kirurg når jeg blir stor. Jeg får 5-er i alle fag, bortsett fra norsk og gym. Jeg liker å lese, men jeg klarer ikke å skrive gode tekster i norsk faget( i naturfag og samfunnsfag går dette helt fint). Hvordan kan jeg forbedre meg på en god måte? Norsk læreren min er ikke så flink til å forklare nøyaktig hva jeg må arbeide, og når jeg følger tipsene hennes hjelper det ikke. Jeg får 4 i norsk muntlig og skriftlig. Læreren min sier at det er en god karakter, men jeg er en person som setter mål for meg selv. Jeg planlegger mye før prøver og ser på kompetanse målene før jeg begynner å arbeide. Jeg setter stor pris om dere kan svare på disse spm-ene

Svar

Hei!

Jeg vil først og fremst råde deg til å snakke med kontaktlæreren din om dette. Så kan dere to be norsklæreren på et eget møte, hvor det settes av god tid til å peke på områder du kan jobbe med. Du forklarer godt i spørsmålet ditt, så vis gjerne fram dette til kontaktlæreren din, så kommer du i gang (eller be dine voksne der hjemme om hjelp til å be om denne samtalen).

Alle elever har rett på skikkelig veiledning når de trenger det, i alle fag. Da skal du få tilbakemelding på hva du mestrer, og hva du kan arbeide videre med.

Uten å ha sett skolearbeidet ditt, er det vanskelig å komme med konkrete råd. Tenk ut hva du liker å jobbe med i norsken, så kan du jo be om tilpasninger slik at du får jobbet mest med dette.

Norsk-eksamen er jo som regel slik at du kan velge sjanger og måter å besvare en oppgave på. For å kunne gjøre det, skal dere lære om ulike sjangere i løpet av disse tre årene på ungdomsskolen. Men samtidig utvikler dere også favorittoppgaver og -sjangere, og kan bli skikkelig flinke på akkurat de, basert på egne interesser og ferdigheter. 

Til slutt kan jeg tipse om at det finnes metoder norsklæreren kan gjennomføre med klassen for å lære mer om å bruke beskrivelser og ulike virkemidler, såkalte skrivekurs. Disse starter gjerne med at elevene skal beskrive hva de føler når de spiser favorittgodteriet sitt - både hvordan det er å ha godteriet i munnen, hvordan det smaker, og hva slags minner en har om første gangen eleven smakte dette. Læreren din vet mer om slike skrivekurs, så bare spør!

Lykke til med det gode arbeidet ditt!

Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no

Besvart: 10.3.2020

Oppdatert: 10.3.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål