Spørsmål og svar

Jeg sliter med å forstå meg på tall og mengdebegrep. Har jeg dyskalkuli?

Gutt, 18

Jeg har problemer med å forstå meg på tall, og for eksempel forskjellen mellom < og > og alt som har med ganging og deling utenom å gange med 1, 5 og 10 mesteparten av gangene. en del tilfeller sliter jeg også med å plusse uten å bruke fingrene og når det er mange tall så forstår jeg null og enkelte ganger mikser jeg tall på klokkeslett og sånt for eksempel om jeg ser på bussruter så mikser jeg på tall hvis klokken for eksempel er 17:05 og buss jeg skal ta går 18:50 så kan jeg plutselig lese 17:50 og klokken kan jeg da lese 18:05. Vet dere hva som kan være grunnen til dette? dyskalkuli? eller noe annet siden jeg har nå autisme og adhd så må være en eller annen forklaring.

Svar

Heisann,

De som har dyskalkuli har store utfordringer med tall- og mengdeforståelse. Det betyr at de strever veldig med grunnleggende hoderegning og er ofte avhengig av å bruke konkreter (som f.eks telle på fingrene) når de skal regne ut enkle stykker som f.eks 5+7= ? i hodet. Har man dyskalkuli så vil man også streve med å forstå klokka og kan også ende opp med å forveksle tall.

Det er også mulig å streve med de samme utfordringene uten å ha dyskalkuli. Hvis man for eksempel ikke har hatt nok undervisning, eller at undervisningen ikke har vært tilpasset godt nok til deg, så kan det hende at du strever på grunn av dette. Det at du har autisme og ADHD kan også spille inn som en faktor. Det går også an å streve i matematikk hvis man strever med læring generelt sett.

Fra det du beskriver så har jeg ikke nok informasjon til å utelukke at det er andre årsaker til det du opplever. PPT kan utrede elever for matematikkvansker eller dyskalkuli i skolen hvis de har dette faget og strever mye i undervisningen.

Vennlig hilsen

PP-rådgiver i samarbeid med ung.no

Besvart: 16.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål