Usikker på om h*n skal si ifra til person eller ikke.
Annet, 20
Hei. Greia er at jeg er velding flink på å lese folk. Jeg ser som oftest ganske fort når noen er sinte, lei seg, glade, falske, frekke osv. Jeg vet hvilke mennesker jeg skal holde meg unna og hhilke som er bra for meg. Enkelte er vanskeligere enn andre. Men uansett så er jeg god på å tilpasse meg hvis keg må. Feks så er det en pers på jobben som jeg ikke liker så godt, men jobber jo med personen og alt det der fordeom..må jo være profesjonell. Men denne personen hever seg over andre og er ofte altfor sarkastisk til det punktet at det blir frekt. Andre ganger går det fint å være med personen Jeg sier ikke ifra fordi jeg orker ikke styr. Men jeg kjenner mange ganger at dette irriterer meg. Jeg tør heller ikke snakke med sjefen, da jeg ikke vil blande meg oppi andre. Jeg koster det av meg i jobben og samarbeider som vanlig. Det tar tid for meg å si ifra om ting, jeg er veldig tålmodig, men det går en grense hos meg og. Hva kan jeg gjøre? Tør liksom ikke gjøre noe. Men jeg er så observant.
Svar
Hei
Flott at du skriver til ung.no.
Det høres ut som at du er en god menneskekjenner, og det kommer godt med i mange sammenhenger. Det å kunne "lese" andre mennesker kan være veldig nyttig for deg, og kan komme mange mennesker tilgode da du også høres ut som at du bryr deg om andre. Samtidig høres det ut som at det kan være litt av en forbannelse og ganske så strevsomt for deg til tider.
Det er viktig at ikke du tar på deg "ansvaret" for å si ifra til vedkomne på jobben din om at h*n er slitsom, vanskelig å like, tippa over grensa hva gjelder sarkasme etc. Samtidig høres det ut som at det er viktig for deg å få til noen endringer da du blir sliten av situasjonen. Har jeg forstått deg rett?
I så fall tenker jeg at det kan være lurt å velge ut en strategi. Tenk over hvor tett du trenger å være vedkomne. Kan dere jobbe sammen, uten å forholde dere så mye til hverandre? Hvis ikke, så tenker jeg det er viktig å si ifra. Da kan du si ifra direkte til personen, eller så er det også lov å si ifra til arbeidsgiver. Du trenger ikke klage, men du kan si at det er vanskelig for deg å jobbe med vedkomne, og du trenger tips. Kanskje kan det være en grunn som arbeidsgiver vet om, til hvorfor vedkomne er som h*n er. Dersom arbeidsgiver ikke vet at vedkomne blir oppfattet slik, er det heller ikke noen grunn til å gjøre noe. Ved at du sier ifra, kan arbeidsgiver hjelpe vedkomne til å bli bedre sosialt.
Jeg skjønner godt at du vegrer deg! Men tenk hvis det var du som ikke ble likt: Ville du ikke satt pris på om noen sa ifra og hjalp deg? Heller enn at det blir dårlig stemning på jobb, og personen blir baksnakket og mislikt.
Igjen, det er ikke noen lett situasjon du er i. Finn ut hva som er viktig for deg, og si ifra om det blir for plagsomt. Da gir du vedkomne mulighet til å få det bedre og!
Jeg ønsker deg lykke til!
Med vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 3.6.2020
Oppdatert: 3.6.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål