Spørsmål og svar

Jeg må bestille apotekvarer, men jeg er under 18.

Jente, 17

Hei. Jeg trenger å bestille en vare fra nettet på grunn av helsen min, det gjelder apotekvarer som er helt nødvendig i hverdagen min. Jeg har en komplisert bosituasjon og familieforhold som gjør det umulig å være åpen om dette, og det er bestemt at jeg skal administrere disse varene selv. Men jeg fyller 18 om noen måneder, og kan derfor ikke kjøre å hente disse produktene, og har heller ikke mulighet til å bestille til en postkasse. Trenger virkelig disse produktene, og lurer på om det er noen mulighet for å kunne få levert slike pakker av noen som kan hente dette for meg? Er det noen som kan hente ut en pakke på posten for meg og legge den på et avtalt sted slik at jeg kan hente den på vei til skolen eller liknende? Trenger virkelig hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre, og har ingen mulighet for at noen i min mørkredd kan gjøre dette. Blir mer enn takknemlig for et hjelpsomt svar. Hilsen jente snart 18 år

Svar

Hei!

Dette høres ikke ut som en enkel situasjon. Ser du skriver at det er umulig å være åpen om dette til familien, men håper at det kan være mulighet for at dette kan endre seg. Å få hjelp av familie er ofte det beste!

Etter hva vi kan se, så har ikke Posten noen aldersgrense for å hente ut pakker. Posten vil som regel spørre om legitimasjon, men da er det nok for at de vil forsikre seg at de leverer ut pakken til riktig person. Det er også mulig å gi noen andre fullmakt til å hente ut en pakke for deg. Ta gjerne kontakt med Posten for mer info rundt dette: 

https://www.posten.no/kundeservice/kontakt-oss

Jeg vil ikke anbefale å bestille varer med 18-årsgrense hvis du er umyndig. Nettbutikker har en plikt til å kontrollere alderen til de som bestiller, og en kjøpsavtale kan fort bli vurdert som ugyldig dersom de finner ut at du ikke er gammel nok. 

Du forteller at du trenger disse varene pga helsa di. En idé som kanskje vil være nyttig er å kontakte legen din, eller evt. helsesøster. Det kan fort være at de kan hjelpe på en tryggere, mer ryddig og mindre stressende måte!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet




 

Besvart: 4.1.2021

Oppdatert: 4.1.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål