Hvordan kan jeg utvide tekster?
Jente, 19
Hei, jeg sliter med skrivesperre hele tida. Tekster som denne går greit, men med en gang det skal være langt slår hodet mitt seg av. Jeg klarer som regel to avsnitt før sammenhengen forsvinner. Det som kunne blitt lange avsnitt med drøfting blir til usammenhengende kulepunter. Jeg gruer meg i mange dager før skriftlige vurderinger og får ikke vist hva jeg kan på prøver. Blir så lei meg når jeg ikke får ut noe som helst. Jeg har hatt dette problemet i hvert fall siden begynnelsen av ungdomsskolen. Har prøvd tankekart og sånt, men det blir bare mer hakkete. Jeg mister oversikten uansett. Etter hvert klarer jeg ikke å lese teksten og skjønne hva som mangler. Jeg får hjelp av skolen og har blitt mye bedre (jeg klarer å skrive alt dette. Dette er mye til å være meg), men det er ikke nok. Jeg går siste året på studiespesialiserende. Kan jeg få hjelp til å skrive hvis jeg tar høyere utdanning? Hva skal jeg gjøre for å skrive mye og sammenhengende?
Svar
Hei, jente 19.
Så fint at du allerede har noen på skolen som hjelper deg. Dersom du får hjelp nå, vil du være mer forberedt til senere studier også. Dersom dette er noe som påvirker deg i alle fag, så ville jeg også snakket med rådgiver/PPT om dette - kanskje har du noen lærevansker som ikke er oppdaget enda? Det er ikke sikkert, men det er jo verdt å undersøke. Hos noen blir ikke dette oppdaget før vgs. Nå vil jo ikke en diagnose hjelpe deg til å skrive mer, men om det er sånn at du faktisk har lærevansker har du jo feks. krav på lenger tid på prøver. Du nevner også at du ikke får fram alt du kan når du har prøver - Har du spurt noen faglærere om det kan være mulig å få ta en prøve muntlig? Det er ikke sikkert dette er mulig hver gang i alle fag, men ofte er det enklere å vise all kunnskap man har når man snakker - spesielt for en som sliter med å formulere seg skriftlig. Jeg ville i hvert fall spurt om det går an å gjøre et forsøk på dette i et av fagene du skal ha prøve i snart.
Når det gjelder skriving: Det aller viktigste er at du ikke gir opp. To avsnitt er uansett bedre enn to setninger - Så du må tenke at hver eneste setning du klarer å skvise fram er en seier i seg selv. Du burde også øve deg på å ikke fokusere på lengden. Tenk at du skal skrive en tekst - og at lengden ikke er det aller viktigste. Uansett hva slags tekst du skal skrive bør du på forhånd lage en disposisjon (en plan) for teksten din. Tenk at dette skal være en type matoppskrift, og alle punktene skal være ingredienser. I alle typer tekst bør du ha en innledning, en hoveddel og en avslutning. Hoveddelen vil variere ut i fra faget/tekstens tema, men innledning/avslutning kan være ca. lik uansett tema.
Eksempel på en tekst som har med en roman i norskfaget å gjøre:
Innledning:
- Presenter temaet du skal skrive om. Dersom du vet at du sliter med å få nok faglig innhold senere i teksten, kan det her være lurt å skrive noe relevant om forfatteren eller perioden romanen ble skrevet i. Det aller viktigste er at du viser hva som er hensikten med din tekst. Skal du drøfte noe? skal du analysere noe? Vær så tydelig som mulig, og gjerne ha en problemstilling.
Hoveddel:
- Sett opp relevante punkter som er med å besvare problemstillingen din
Feks:
- Handlingsreferat av romanen
- Hovedpersoner i romanen --> Hvem er de? Hvordan kan disse tolkes? Kom gjerne med konkrete eksempler fra teksten, dette er med på å utvide teksten din.
- Miljøet i romanen --> Hvordan vil du tolke miljøet? Kom gjerne med konkrete eksempler fra teksten, dette er med på å utvide teksten din.
- Drøfting som besvarer problemstillingen enda mer (også her er det lurt å planlegge noen punkter på forhånd - men disse er ikke inkludert her, ettersom dette kun er et eksempel).
Avslutning:
Oppsummering av dine viktigste punkter. Har du et svar på spørsmålet du stilte i begynnelsen av teksten din? Dersom du stiller et spørsmål helt i begynnelsen, er det enklere å "runde av" teksten din. Det er ikke sikkert du har kommet fram til ett bestemt svar, men du har forhåpentligvis vært innom flere områder som kan være med på å besvare spørsmålet ditt.
.. Dette er bare et eksempel på hvordan du selv kan lage en disposisjon innen en bestemt retning innen norsk, men en disposisjon kan og bør brukes i flere fag/i tekster med andre tema. Du skriver selv at du blir litt forvirret av å jobbe på denne måten, men selv om det krever en innsats, så vil det med tiden føre til at du får til bedre tekster. Om du har en god struktur i teksten, kan det i seg selv også bidra til feks. høyere karakter.
Det er MANGE som synes det er kjempevanskelig å få til å skrive lange/gode tekster - og du er absolutt ikke alene. Det eneste som hjelper er rett og slett å øve så mye som mulig. Feks. er det kjempelurt å øve seg på tidligere eksamensoppgaver. Skrivesenteret har mange gode eksempler på både oppgaver og elevbesvarelser. Hvis du tar en titt på denne siden, ser du hva andre elever har gjort for å skape en utfyllende tekst. Her er det veldig lurt å forsøke å besvare oppgaven selv først, og når du er helt blank, så kan du ta en titt på hva andre har gjort for å svare på oppgaven. Her ligger det mye læringspotensial!
Du lurer også på om det er mulig å få skrivehjelp når man studerer. Dette vil variere fra sted til sted, men de aller fleste studiesteder har en form for studenthjelp. Feks. et type "skriveverksted for nye studenter" osv. Dette er absolutt noe du bør spørre en fadder eller studieveileder om i oppstarten av studietiden. Ta ellers en titt på artikkelen under svaret mitt ang. tilrettelegging i studietiden.
Jeg håper NOE av svaret mitt var til hjelp, og jeg ønsker deg LYKKE til. Jeg vet det vanskelig, men hold ut, og øv - Jeg heier på deg!
Lærer på videregående skole, i samarbeid med ung.no.
Besvart: 27.2.2021
Oppdatert: 27.2.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål