Betyr generelle lærevansker at man er psykisk utviklingshemmet?
Jente, 20
Hei, står i journalen min at jeg fikk diagnosen «generelle lærevansker» når jeg var barn. Når jeg googler dette står det at hvis man har generelle lærevansker så er man psykisk utviklingshemmet. Jeg har aldri blitt fortalt dette. Kan generelle lærevansker bety noe annet? Fordi mine foreldre sier at ingen psykologer har sagt at jeg er psykisk utviklingshemmet. Vet jeg burde spørre psykologen som skrev dette. Men er ikke i behandling der lenger. Ble litt bekymret nå, leste at folk med den diagnosen ble fratatt barnet sitt og sett på som mindre intelligente. Har dere en forklaring? Jeg fikk bare vite at jeg hadde lærevansker i skole sammenheng. Men er vanskelig å vite når det står så mye forskjellig på nettet. Litt redd for at helsepersonell tror jeg er psykisk utviklingshemmet. Også holder det skjult for meg. Vet dere om «generelle lærevansker» diagnosen kan bety noe annet en at man er psykisk utviklingshemmet? Takk for svar, hilsen er fortvilet sjel
Svar
Hei
Så fint at du skriver til oss her i ung.no! Vi er her for deg.
Det er uheldig at du ikke har fått gode forklaringer på diagnoser som har blitt satt da du var pasient i BUP-systemet.
Enkelt forklart så settes det diagnoser på 6 ulike akser når en er pasient ved BUP.
Akse 1 koder kliniske psykiatriske tilstander (eksempelvis ADHD, angst eller lignende)
Akse 2 koder spesifikke utviklingsforstyrrelser (eksempelvis språkforstyrrelser, generelle lærevansker eller lignende)
Akse 3 koder psykisk utviklingshemming (her settes koden "ikke påvist psykisk utviklingshemming", dersom det er kartlagt med evnetester uten kliniske funn)
Akse 4 koder somatiske tilstander (eksempelvis epilepsi, diabetes eller lignende)
Akse 5 koder avvikende psykososiale tilstander (eksempelvis isolert familie, disharmoni mellom foreldre eller lignende)
Og til slutt Akse 6 som koder det som heter CGAS, som er global vurdering av funksjonnivå (skalert fra 0 til 100).
Det ble stilt diagnosen generelle lærevansker da du var pasient ved BUP, og den diagnosen ble satt på Akse 2. Diagnosen kan settes etter grundig kartlegging med blant annet evnetester der resultater viser betydelig strev med tanke på innlæring, forståelse, tempo og prosessering. Resultater på testene dine har med stor sannsynlighet ligget innenfor normalområdet, men i nedre del. På fagspråket kaller vi denne kategorien "borderline intellektuell fungering". Da settes enten en R-diagnose i akse 3 eller det settes diagnose i akse 2 generelle lærevansker.
Der det er klare resultater som viser til psykisk utviklingshemming (her kreves grundig kartlegging med flere tester) så skal diagnosen psykisk utviklingshemming (kategorisert fra lett, moderat til alvorlig) settes på akse 3. Slik jeg forstår det på innlegget ditt, så har du ikke fått den diagnosen.
Jeg håper dette var til hjelp for deg!
Vit at du alltid kan ta en kjapp telefon til psykologen din på BUP. Det er helt innafor, tenker jeg, når du har slike spørsmål som du har nå. Der vil du få gode svar, som går konkret på resultater fra utredningen fra den gang. Du kan også be om en ny utredning, men da må du søkes inn til Voksen psykiatrisk poliklinikk, siden du nå er over 18 år.
Ta vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt.
Vennlig hilsen psykologen
Besvart: 6.5.2021
Oppdatert: 6.5.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
