Hva gjør jeg når jeg ikke tør være med venner fordi jeg er så sjenert?
Jente, 15
Hei. Jeg har lyst til og gjøre ting med vennene mine som de gjør med andre. For eksempel, shoppe, dra på byen, kafé, overnatte, og til og med små ting som og gjøre oss klare sammen til noe og høre på musikk i bakgrunnen. Men jeg får det ikke til. Jeg er veldig sjenert og det blir bare klein om jeg gjør det eller spør. Det bør skje naturlig så det ikke blir ekstremt kleint. Hvis vi hadde dratt på kafé for eksempel hadde hjernen min stoppe og jeg glemmer faktisk alt sammen hva jeg skal si. Det er rart fordi jeg har kjent mange av de lenge. Plis hjelp, hva skal jeg gjøre?
Hei.
Så fint at du søker etter råd.
Du skriver at du har lyst til å finne på aktiviteter med vennene dine men at du ikke tør fordi du er sjenert og redd for at du bare vil bli stresset og ikke har noe å si til dem. Du skriver videre at du synes det er litt rart fordi du har kjent dem lenge.
- Jeg forstår at du reagerer på det, og det er veldig bra at du tar tak i det og søker etter hjelp.
Har du voksne rundt deg som du kan sakke fortrolig med? Snakk gjerne med foreldrene dine om det du opplever. Kanskje er dette såpass utfordrende for deg at du bør snake med helsesykepleier? Eller kanskje legen din kan hjelpe deg med en henvisning til BUP?
- Uansett så er det iallfall viktig at du ikke har det slik som du har det uten at du har voksne rundt deg som kan veilede deg gjennom dette og som kan gi deg noen gode råd og veiledning.
- Start med å fortelle dette til en voksen som du er trygg på så finner dere sammen ut av hva du trenger for å få det bedre:)
- lykke til.
Med vennlig hilsen helsesykepleier.
Besvart: 15.2.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
