Ble svindlet av noen som utga seg for å være Posten
Jente, 17
Jeg fikk en melding som sa ut som posten til meg og spurte for kort nummeret mitt og cvc koden. Jeg trygt ja men den står at kortet fikk ikke til. Jeg begynte å bli litt usikker for det her så jeg kontakte Posten. De sa at det er en svindel så jeg kontakte banken min med en gang å sperre kortet. Jeg neste gi en kontonummer til dem (bare 4 siffer også ikke hele tinget) men sendte det ikke. Ingenting har blitt stjålet fra kortet mitt. Kan det være et problem?
Svar
Hei Jente 17 år.
Det er flott at du var oppmerksom på situasjonen og handlet raskt for å sikre kortet ditt. Det høres ut som du har tatt de riktige skrittene for å beskytte deg mot svindel.
Det beste du kan gjøre nå er å følge opp med banken din og informere dem om situasjonen. De vil kunne gi deg råd om hva du skal gjøre videre og kan hjelpe deg med å overvåke kontoen din for mistenkelig aktivitet.
Så lenge du har sperret kortet og holdt et øye med kontoen din for uautoriserte transaksjoner, bør du være godt rustet mot eventuelle problemer. Men det kan være lurt å være mer forsiktig med personlig informasjon i fremtiden for å unngå lignende situasjoner.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 13.3.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål