Hva vil det si å være lærling?
Gutt, 17
jeg føler at jeg vet ingenting om lærling og søknader og sånn, kan dere forklare det til meg?
Hei,
Å være lærling betyr at du utdanner deg til et yrke ved å jobbe i en bedrift. I bedriften får du både opplæring og praksis i et fag. I begynnelsen av læretiden går det meste av tiden med til opplæring, men etter hvert deltar du i de vanlige arbeidsoppgavene på arbeidsplassen.
I begynnelsen av læretiden går det meste av tiden med til opplæring, men etter hvert deltar du i de vanlige arbeidsoppgavene på arbeidsplassen. Du har samme rettigheter og plikter som andre ansatte i bedriften, men har også krav på opplæring etter læreplanen i faget. Bedriften du jobber i må være godkjent som lærebedrift. Du har krav på kontinuerlig oppfølging og vurdering gjennom hele læreperioden.
Som lærling avslutter du utdanningen med en prøve, og får svennebrev eller fagbrev etter bestått prøve. Svennebrev gis i håndverksfag, mens fagbrev gis i de andre lærefagene.
Som lærling får du lønn under utdannelsen. Lønnen du får beregnes ut fra begynnerlønnen hos en arbeider med fagbrev i yrket du tar utdanning i.
Legger ved et par artikkler som du også kan lese på som forteller litt om lærlingtiden.
https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/laerling
Håper dette var til hjelp. Mvh rådgiver
Besvart: 21.4.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

