Før bæsjet jeg annenhver dag, nå to ganger om dagen. Hvorfor?
Jente, 17
Hei, jeg er ei jente på 17 år som driver aktivt med idrett både på skolen og på fritiden. Vanelig vis har jeg bæsjet ca annenhver dag til hver 3 dag. Men nå gjør jeg det en til to gangen om dagen. Skjønner ikke helt hvorfor
Hei!
Jeg forstår at du stusser litt på denne endringen i avføringsvanene dine. Først og fremst så er det slik at både annenhver til hver 3. dag og to ganger om dagen er innenfor det som defineres som helt normalt. Du har altså ikke hatt tegn til for sjelden avføring før, og har ikke for ofte avføring nå. Så hyppigheten er ikke tegn på sykdom.
Avføringen vår påvirkes av mange ulike faktorer. Først og fremst hva vi spiser, mengden vi spiser og når vi spiser. Men også faktorer som feks om vi drikker kaffe, bruker visse medisiner, hvor fysisk aktive vi er og hvor mye stress vi opplever i hverdagen. Kanskje har det skjedd endringer på en, eller flere av disse punktene hos deg. Du kan lese mer om avføring og dovaner i artikkelen nedenfor.
Hvis du utvikler noen plager, eller du er veldig bekymret, så vil jeg anbefale deg å oppsøke fastlegen for en undersøkelse og vurdering. Men for meg høres dette som sagt helt normalt ut!
Mvh
Legen, ung.no
Besvart: 3.11.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål