Hva skal jeg gjøre neste år?
Jente, 20
Hei, kom nylig hjem fra folkehøyskolen. Slet mye med hjemmelengsel og søvn der. Dette har ført til at jeg ikke tør å studere vekke igjen, siden jeg er så redd for å sove dårlig. Planen etter fhs var å studere sykepleie, men det har jeg funnet ut ikke er noe for meg likevel. Har alltid elsket å prate og å bli kjent med mennesker. Men alt den pleien, det medisinske ansvaret, turnus og stress orker jeg ikke. Så nå føler jeg litt at jeg står i en krise hvor jeg ikke aner hva jeg skal til høsten. Har kun søkt sykepleien, noe jeg ikke vil. Ønsker heller ikke å ta friår å bare jobbe, siden jeg er så sosial og trenger sosialt stimuli med venner (føler alle bare drar fra meg da). Vurderer evt et årsstudium hjemme slik at jeg kan møte nye folk her, samtidig som jeg lærer noe faglig. Men føler det kanskje er litt bortkastet hvis jeg ikke blir noe av det. Hva burde jeg gjøre?
Hei,
Det er leit å høre at du slet med dette på folkehøgskolen, og at det har skapt en frykt for å studere borte. Uavhengig av planen videre anbefaler vi deg å snakke med fastlegen om søvnvanskene dine hvis det er et problem du har hatt over tid, og ikke bare når hjemmelengselen er som verst.
Når det gjelder neste år, kan vi ikke fortelle deg hva du skal gjøre, ettersom det er du som kjenner deg selv best. Vi kan likevel reflektere sammen med deg og gi noen råd om mulighetene dine.
Dersom du egentlig vil studere, men trenger å være hjemme nå, kan du se på studier i nærheten, slik du har gjort med årsstudium. Et årsstudium trenger ikke være bortkastet selv om du ikke ender med å jobbe med det spesifikke feltet. Flere årsstudium kan brukes innenfor ulike felt og kan skille deg ut i en søknadsprosess senere. Samtidig kan det være en fin opplevelse og start på studielivet før en eventuell bachelor eller master. Det kan også gi deg tid til å tenke mer på hva du har lyst til.
Det at du har funnet ut at sykepleie ikke er for deg, er en viktig del av å komme nærmere det du vil. Du sier du er glad i å være med mennesker, og kan undersøke utdanninger som gir muligheter for å jobbe med mennesker uten å ha turnus eller like stor grad av stress.
Studier som kan være relevante er for eksempel psykologi, sosiologi, sosialt arbeid, lærer/barnehagelærer og mer. Vi anbefaler deg å lese deg opp på ulike yrker og utdanninger på utdanning.no for å se om noe høres interessant ut. :)
Nå vet vi ikke om du allerede har søkt på årsstudium, men det skal sies at fristen for å søke høyere utdanning er gått ut for i år. Du kan derimot søke på ledige studieplasser fra 20.juli, eller ved en privat høgskole, dersom du ønsker å studere.
Om ikke kan friår være et godt alternativ. Et friår kan absolutt være sosialt, enten ved å arrangere aktiviteter med venner selv, eller ved sosiale jobber eller frivillig arbeid. Arbeid på cafe, SFO og butikkarbeid er eksempler på jobber som er sosiale. Samtidig er mye frivillig arbeid, som å være frivillig på festival, sosialt. Selv om friår kan kreve noe mer pådriv sosialet enn i studier hvor du mer naturlig blir satt inn i sosiale situasjoner, er det absolutt mulig. Du kan ta en titt allerede nå på finn.no, arbeidsplassen.no og frivillig.no og se om det er noen type jobber som appellerer til deg.
Vi anbefaler deg å se på hvilke av disse mulighetene som er aktuelle for deg, og tenke over hva du kan få mest glede av. Alle tingene du nevner kan gi gode opplevelser, så uansett hva du velger tenker vi at du kan få et supert år. :)
Håper dette svaret var til hjelp. Lykke til!
Vennlig hilsen
UngInfo i samarbeid med ung.no
UngInfo er et informasjonssenter for alle under 27 år.
Besvart: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

