Spørsmål og svar

Skal jeg fortelle det til foreldrene mine og hvordan si det?

Jente, 16

Jeg er 16 år nå! Når jeg var 14 år hadde jeg seksuell kontakt med en som var 22. poliet fikk det med seg å det blei en rettssak. Innblandet med foreldrene mine. Jeg har gjennoprettet kontakten med han etter jeg blei 16 og vi er nå kjærster. Skal jeg fortelle det tim foreldrene mine og hvordan skal jeg fortelle det dem? Eller skal jeg forsette å holde det hemmelig. Tror ike foreldrene mine kommer til å like at jeg å han har kontakt og vil ikke ha flere samtaler som er vonde og som eventuelt kan ødelegge det fine forholde vi har nå. Syns det er vannskelig og snakke om det. Og forholde til meg å karen blir ikke bedre når vi må holde det skjult og kan nesten ikke møtes og at det blir for risikabelt. Eventuelt gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre. Eventuelt om jeg forsetter å holde det skjult eller om jeg velger å si det.

Hei!

Så fint at du skrev til oss og spurte om du skal fortelle foreldrene dine om mannen du nå er sammen med.

Jeg forstår det er slitsomt å holde forholdet skjult. Det kan ikke være lett for noen av dere.

Det er sånn at selv om en tror en kan holde et forhold skjult at det likevel blir oppdaget. Kanskje klarer dere det en stund, men så at det kommer fram at dere er kjærester. Da kan det bli verre.

Kanskje er det noen som kjenner foreldrene dine som ser dere sammen? Kanskje blir du sett i det du går inn til ham? Til og med hvis dere går tur i skogen eller langs sjøen, kan dere oppdages.

Nå er du 16 år og du har lov til å ha sex med ham.

Jeg anbefaler at du snakker med foreldrene dine om det, selv om det kan føles vanskelig.

Du kan si at det er noe viktig du vil snakke med dem om. Sikre deg at dere har god tid og at dere ikke blir forstyrret.

Så kan du si at du ønsker å snakke først, at de ikke avbryter deg og at de kan snakke når du er ferdig med å si det du vil si. Da vet du at du får snakket uforstyrret.

Forklar hva som har skjedd. Si at det var du som tok kontakt med ham, og ikke omvendt. Du kan også forklare hva du føler for ham.

Det kan være at foreldrene dine blir lei seg eller sinte. Det kan du kanskje også si at du forstår? Det er stor aldersforskjell mellom dere.

Kanskje hvis de blir kjent med ham, at de vil akseptere forholdet? Det kan være at de ikke aksepterer forholdet.

Du kan snakke med en fagperson på helsestasjon for ungdom.

Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 24.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål