Spørsmål og svar

Hva bør jeg gjøre etter videregående?

Jente, 17

Jeg har 1 år på vgs igjen, og jeg har null ide om hva jeg skal studere. Jeg vet jeg ikke vil ha friår og jeg vil ikke jobbe i ett år, jeg vil studere noe. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal studere, jeg er veldig åpen for hvor. Jeg elsker å danse. filmproduksjon, språk, historie og sosiale medier fasinerer meg. Jeg vil ha ett studie som tar fra 2-5 år og bli noe som gir meg en god lønning. Største drømmen i livet mitt er å ikke stresse økonomisk slik jeg alltid har gjort, samtidig reise å se verden så fort som mulig. Jeg har tenkt på 1 år studier i utlandet som Spania, folkehøyskole ett sted i dans eller 3 års studier i noe, kanskje medie greier jeg vet ikke. Jeg har tatt millioner av tester og sett over alle karrierer og studier men vet fortsatt ikke. Hva gjør jeg? Jeg liker å ha planen klar og jeg har bare noen måneder før jeg må søke om noe i vg3… jeg vil bare leve livet så god som mulig uten å ta op unødvendig studielån jeg kommer til å angre på og gjøre klar fremtiden min.

Hei!

Vi skal prøve å hjelpe deg på på veien, men vi kan dessverre ikke ta valget for deg.

Ettersom du er litt usikker på hva du vil, og du verken vil ta friår eller jobbe, vil vi gjerne anbefale folkehøyskole til deg! Det finnes veldig mange forskjellige linjer du kan gå, og det er garantert en linje som kommer til å passe deg! Her fant vi en linje vi tror du kanskje kommer til å like. Det finnes også mange linjer som omhandler å reise :)

Når det kommer til studier, er det vanskelig for oss å gi deg et spesifikt studie som gjør at du ikke kommer til å “stresse økonomisk”, ettersom vi ikke vet hva slags livsstil du lever eller kommer til å leve. Litt relatert til folkehøyskole, kan en bachelor eller mastergrad innenfor medieproduksjon være noe for deg. Det finnes mange forskjellige utdanninger innenfor dette temaet, så det er opp til deg å finne den som interesserer deg mest.

Om du kommer til å utveksle eller studere i utlandet, vil vi gjerne anbefale deg ANSA! De kan hjelpe deg med alt som har med å studere i utlandet å gjøre. Veldig mange studier har tilbud om utveksling.

Når det kommer til valg av studie, vil vi råde deg til å velge ut i fra hvor mye du tror du kommer til å trives, og ikke hvilket studie som gir høyest lønn. Om du studerer og jobber med noe du interesserer deg for, er det kanskje ikke så viktig hvor mye man får betalt :)

Håper dette svaret var til hjelp. Lykke til!

Vennlig hilsen
UngInfo i samarbeid med ung.no
UngInfo er et informasjonssenter for alle under 27 år.

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål