Burde jeg ta ut p-staven?
Jente, 18
Hei, satt inn p stav for omtrent 3 måneder siden. Har ikke hatt noe problem med det før nå som jeg har plutselig fått mensen og hatt det i snart 2 uker. Jeg har tidligere gått på p piller og det har funka dårlig for meg. Jeg har kjæreste og vil ikke bli gravid men er ikke så gira på å ha samleie imens jeg blør heller. Burde jeg ta ut p staven?
Hei!
Så fint at du spør. Jeg skjønner at du synes det er plagsomt med slike mellomblødninger, men vil råde deg til å gi p-staven litt mer tid.
Dette kan gå seg til og hvis du ikke ser noen bedring når det har gått et halvt år etter innsettingen av p-staven, kan du vurdere å ta den ut og forsøke noe annet.
Noen ganger kan det hjelpe å få kontroll på slike mellomblødninger ved hjelp av p-piller som man tar i tillegg til p-staven i maks tre måneder.
Dette kan du snakke om med helsesykepleier på skolen eller helsestasjon for ungdom.
Håper svaret kunne være til hjelp. Lykke til!
Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med Ung.no
Besvart: 26.1.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål