Spørsmål og svar

Skal både nivå 2 og nivå 3 stå på vitnemålet?

Jente, 18

Hei, Jeg har tatt nivå 2 i fremmedspråk og nivå 3 som programfag. Jeg har fått opplyst at når man har bestått det høyeste nivået, skal bare karakteren på det høyeste nivået føres på vitnemålet, og karakteren på nivå 2 blir erstattet. Det jeg lurer på er om dette også gjelder når nivå 2 er tatt som fremmedspråk og nivå 3 er tatt som programfag. Siden disse dekker ulike fagområder, vil ikke både karakteren i nivå 2 og nivå 3 kunne stå på vitnemålet? På forhånd takk for hjelpen.

Hei!

Ja, normalt gjelder regelen om erstatning også når nivå 2 er tatt som fremmedspråk og nivå 3 er tatt som programfag i samme språk. Når du har bestått et høyere nivå, er hovedregelen at karakteren på det høyeste nivået erstatter karakteren på det lavere nivået på vitnemålet. Hensikten er å unngå dobbeltføring av opplæring i samme språk.

Likevel finnes det enkelte unntak og spesielle vitnemålsregler. Derfor anbefaler jeg at du tar kontakt med skolen eller vitnemålsansvarlig for å få bekreftet hvordan dette vil bli ført i akkurat ditt tilfelle.


Mvh

Rådgiver og karriereveileder

Besvart: 24.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål