Skal si opp jobben min
Jente, 19
Hei! Jeg skal si opp jobben min, men lurer på hvordan jeg gjør dette? Kan jeg sende en mail til sjefen min? Eller kan jeg skrive oppsigelsen min på dataen, skrive den ut og gi den til sjefen/arbeidsgiveren? Hvis man gjør det på den siste måten, da har jo man ikke «bevis» for at man har sagt opp, hvis det skulle skje noe? Hvilke måte er det best å gjøre det på? Og hva skriver man i en oppsigelse? Jeg lurer også på hva som skjer hvis man er syk/borte fra jobb i oppsigelsesperioden. Jeg sliter mye med angst, som gjør at jeg har vært vekke fra jobb noen dager i denne jobben. Men hvis det skulle skje nå også, at jeg bruker egenmelding eller sykemelding, hva skjer da? Kan sjefen tvinge meg til å jobbe de dagene ekstra da?
Svar
Når du skal si opp må du levere en skriftlig oppsigelse så snart som mulig. Du vil være forpliktet til å jobbe ut oppsigelsestiden som står i din arbeidsavtale. Denne er ofte på én måned for dem som jobber deltid eller som ekstravakter, men sjekk i arbeidsavtalen/kontrakten.
Om du er syk kan du levere egenmelding dersom du har flere egenmeldinger, eller få en sykemelding fra legen din. Sjefen kan ikke kreve at du jobber om du har dette.
Jeg legger ved en artikkel under svaret som kan være ok å lese.
Masse lykke til videre!
Hilsen utdanning- og jobbrådgiver, Ung.no
Besvart: 23.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål