Er jeg overvektig, og kan jeg stole på BMI?
Gutt, 15
Hei. hvordan kan jeg vite om jeg er overvektig eller bare har litt fett?`kmi utregninger er vel ikke helt til å stole på når man er i vokse alder? jeg veier 76kg og er 180 cirka høy. Jeg vil helst ikke snakke med noen i person om dette.
Hei.
En BMI gir deg et estimat men sier på ingen måte sannheten om deg.
Det er tall å forholde seg til, men mange ting spiller inn her.
Det viktigste du gjør er å fokusere på normale og basale hverdagsrutiner. Det er det som gir oss optimal helse og et overskudd i hverdagen.
Dersom du har fokus på å sove tilstrekkelig mange nok timer og samtidig spiser variert og sundt i hverdagen, at du er ute i sollys så ofte som mulig og at du fokuserer på å ha gode og trygge vennerelasjoner rundt samtidig som du holder deg i daglig aktivitet så vil du oppleve mestring og overskudd.
Overvekt kommer som regel av at man spiser litt mer enn hva kroppen trenger. For ungdom handler det oftest om daglig eller ofte inntak av sukkerholdig drikke, chips og fastfood, det kan også være at man er i for lite aktivitet gjennom dagen.
I stede for å ha fokus på å gå ned i vekt så er det lurt å jobbe med å lage seg gode vaner i hverdagen. Da kan man unne seg noe godt på lørdagskvelden uten at man blir overvektig av den grunn.
Tenk på mat, mosjon, sol, natur og venner som bensin. det gir deg overskudd og glede og bygger opp kropp og sinn slik at du opplever mestring og tro på deg selv :)
Lykke til med å lage deg gode vaner som gir deg et godt liv :)
Med vennlig hilsen helsesykepleier.
Besvart: 2.10.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


