Hatt en klikking i brystet i over ett år. Hva kan det være og hva gjør jeg?
Jente, 16
Hei! Jeg har opplevd en rar klikking rett under brystet i litt over et år nå. Når jeg først merka det brydde jeg meg ikke noe særlig, men det blir mer og mer ubehagelig. Jeg kjenner det både når jeg trykker borti, men også når jeg ler/hoster, vrir meg, ligger på ryggen, tøyer, og innimellom når jeg bare står eller sitter. Hva kan det være, og bør jeg gå til legen?
Hei!
Det du beskriver høres plagsomt ut, og det er forståelig at du lurer på hva det kan være når det har vart så lenge.
Dessverre er det vanskelig for oss i ung.no å si noe sikkert om hva en klikkelyd eller klikkefølelse under brystet kan skyldes uten å undersøke deg. Ofte skyldes slike symptomer noe helt ufarlig, som f.eks at et ribbein eller brusken mellom ribbeina beveger seg litt, eller at muskler og sener i brystkassen lager en klikkelyd ved bestemte bevegelser. Noen opplever også dette ved det nederste ribbeinet, uten at det er farlig.
Siden du har hatt dette i over ett år, det både kjennes og blir ubehagelig ved flere typer bevegelser, og du opplever en forverring, vil jeg råde deg til å ta det opp med helsesykepleier eller fastlegen din. De kan undersøke området og vurdere om det er behov for videre oppfølging eller behandling.
Hvis du i tillegg skulle få sterke smerter, pustevansker eller feber, bør du oppsøke lege raskere.
Ellers bør du også forteller om det du opplever til foreldrene dine, eller noen andre voksne som du er sammen med, slik at de kan hjelpe deg med å vurdere hva det kan skyldes og om det eventuelt er noe du bør oppsøke lege for.
Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 21.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

