jeg har mistet blødningen etter jeg begynte på Desirett, råd?
Jente, 15
Hei, jeg begynte på p pillen desirett for ca. 3 måneder siden. Jeg tok den uregelmessig men sluttet etter ca. 3 uker. Etter jeg sluttet fikk jeg mensen i en uke som vanlig men nå har det gått 2 måneder og jeg har fortsatt ikke fått mensen. Jeg hadde uregelmessig mensen fra før av men jeg lurer på hvorfor jeg ikke har fått det enda.
Hei.
Så fint at du spør når du lurer.
Mange opplever at det kommer en mensen lignende blødning den siste uken av brettet men det skjer ikke for alle.
Slik skal du ta tablettene:
1 tablett tas daglig fra menstruasjonsblødningens 1. dag. Deretter 1 tablett daglig og kontinuerlig uten hensyn til ev. blødning. Intet opphold mellom pakningene. Ved start på dag 2-5 i menstruasjonssyklus anbefales mekanisk tilleggsprevensjon de første 7 dagene.
Det er vanskelig å forutse hvilket blødningsmønster en vil få etter oppstart med gestagenpreparater, men den totale blødningsmengden vil uansett bli mindre enn før. En del vil ha menstruasjonslignende blødninger med omtrent samme intervall som tidligere. Noen vil oppleve lengre perioder med delvis eller fullstendig amenoré. ( Ingen blødning) Andre vil oppleve uregelmessige blødninger.
Blant dem med uregelmessige blødninger kan disse variere mellom alt fra daglig spotting eller brunfarget utflod til menstruasjonslignende blødninger med ujevne mellomrom.
Som du nå forstår så er det du opplever normalt så lenge du tar pillene til rett tid og på rett måte.
- Spør oss gjerne igjen dersom du lurer på mer :)
Med vennlig hilsen helsesykepleier.
Besvart: 23.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

