Spørsmål og svar

P-stav og mensen.

Jente, 18

Hei. Jeg har nå hatt pstav i over 3 år og jeg fikk akuratt mensen igjen. Men det er veldig mørkt og ser helt annerledes ut… er det normalt? Er jeg da helt ubeskyttet mot graviditet? For kontekst så har jeg da ikke hatt mensen i d hele tatt på de 3 årene jeg har hatt Pstaven

Hei

P-stav beskytter mot graviditet i 3 år, og er et av de sikreste prevensjonsmidlene. Blødningen du beskriver er normal.

Det at du nå har fått mensen kan bety at hormoner og virkningen holder på å ta slutt. Oppsøk gjerne helsestasjon for ungdom og få hjelp til å legge inn ny p-stav hvis du er fornøyd med dette prevensjonsmiddelet.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no

Besvart: 9.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål