Kan jeg klage over kjørelæreren?
Jente, 19
Hei! Jeg skal ha oppkjøring neste uke, og har med denne ca. betalt 70.000kr for lappen! Jeg føler at kjørelæreren har hold meg tilbake, ved å f.eks. utsette oppkjøring flere ganger selv om jeg egentlig ikke ønsket. Hun har skreket til meg flere ganger, og fått meg til å gråte. Selv om jeg tydelig sa ifra til henne at jeg ikke synes at det er greit. Hun har vært på mobilen mange ganger, og til og med gitt meg feilinformasjon. Som for eksempel «hvorfor blinker du!? Du må aldri blinke når du rygger!». Hun har vært uprofesjonell. Jeg lurer på om det er mulig å klage, isåfall hvor, og om det er en mulighet for å få tilbake penger. Tusen takk på forhånd!
Svar
Hei.
Det var beklagelig å lese om dine erfaringer med kjørelæreren. Det er viktig å ta grep hvis du opplever at opplæringen ikke har vært tilfredsstillende. Her er noen steg du kan vurdere:
Skriftlig klage:
Jeg anbefaler at du sender en skriftlig og formell klage til kjøreskolen. Forklar hvordan du har opplevd opplæringen og de problemene du har identifisert. Det er mulig å finne en løsning gjennom en åpen dialog, og kjøreskolen bør være interessert i tilbakemeldinger for å forbedre kvaliteten på opplæringen. I klagen bør du inkludere detaljer om situasjonene du har opplevd, datoer og eventuelle vitner. Be også om en skriftlig bekreftelse på at klagen er mottatt.
Vær gjerne tydelig på at du har fått dårlig service og ønsker å få tilbakebetalt penger. Det kan være lurt å påpeke at du ikke har fått den tjenesten du har betalt for, og at du ikke forstår hvorfor kjørelæreren stadig utsetter oppkjøringen.
Husk at det er viktig å dokumentere situasjonene så grundig som mulig, for eksempel ved å ta notater, henvise til konkrete datoer og samle vitneutsagn hvis det er mulig.
Ta saken videre:
Dersom du ikke får gehør for klagen din, kan du vurdere å bringe saken videre til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Lykke til med oppkjøringen, og jeg håper du oppnår en rettferdig løsning på situasjonen din.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.1.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
