Hvorfor må jeg sende inn dokumentasjon til Lånekassen på nytt?
Gutt, 20
Hei, Jeg bor alene og har fått saken min forklart til Lånekassen av NAV før. Søknadene har gått fint og jeg har fått borteboer stipend tidligere i vg1 & vg2. Hvorfor har jeg ikke fått rett til borteboer stipend i år på Vg3? Når situasjonen min er akkurat det samme? Jeg har fått enda et brev fra NAV igjen som forklarer situasjonen min og sendt det inn og sendt inn klage/mail men har ikke fått svar fra Lånekassen, det står ikke behandlet på dokumentasjonen. Det ble sendt inn 30. August. Det har gått over 3 mnd. Jeg skjønner at det er lang vente tid men det står inntil 12 uker.. Jeg signerte mindre beløpet jeg fikk på vedtaket i August fordi jeg trengte det, å ikke hadde noe valg. Er det derfor jeg ikke har fått noe svar? Vis jeg får et nytt vedtak, blir jeg da etter betalt for de andre månedene? eller ikke fordi et nytt halv år starter snart? Dette er siste året på VGS og jeg trenger virkelig støtten for å fullføre, spesielt nå rundt halvårs vurdering perioden.
Svar
Hei,
Takk for spørsmål.
Jeg kan ikke gå inn på saken din, så jeg kan dessverre ikke svare så veldig konkret.
Generelt så kan jeg si at dokumentasjon i forbindelse med borteboerstipend bør sendes inn hvert år, slik at Lånekassen kan se at situasjonen er den samme som før. Nøyaktig hvor lang behandlingstiden vil være kan jeg ikke si her, siden det avhenger av hvor fort de sakene som ligger foran i køen blir behandlet.  
Det skaper ikke problemer for borteboerstipendet at du har signert avtalen du allerede har fått. Får du innvilget borteboerstipend så vil du få det etterbetalt.
Vennlig hilsen Lånekassen i samarbeid med ung.no.
Besvart: 5.12.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål