Spørsmål og svar

Ble født med keisersnitt. Er immunforsvaret mitt dårligere?

Jente, 13

Hei! Jeg har bare ett lite spørsmål. Jeg er født med keisersnitt, og så lurte jeg bare på om det har noe å si for helsa? Jeg vet at jeg ikke har fått alle de bakteriene som du får når du blir født vanlig, men vil de si at jeg har dårligere immunforsvar enn de som er født på den vanlige måten? Jeg har alltid vært redd for at jeg kom til å ha en mindre sjanse for å klare å kjempe mot en mer alvorlig sykdom viss jeg skulle fått det. Har det noe å si, og er immunforsvaret mitt dårligere?

Hei!

Nei, det er ingen grunn til å tro at du har et dårligere immunforsvar fordi du ble født med keisersnitt.

Det stemmer at babyer som blir født vaginalt og med keisersnitt får litt ulik bakterieflora i starten av livet. Forskning har vist at dette kan gi små forskjeller de første månedene, men etter hvert påvirkes bakteriefloraen av mange andre ting, som amming, kosthold, miljø og infeksjoner. Hos de aller fleste blir disse forskjellene mye mindre med tiden.

De fleste som er født med keisersnitt har et helt normalt immunforsvar. Det betyr altså ikke at du har dårligere evne til å bekjempe infeksjoner eller alvorlige sykdommer enn andre.

Det finnes noen studier som viser en litt økt risiko for enkelte tilstander, som f.eks allergi eller astma, hos barn født med keisersnitt. Samtidig er forskjellene små, og de fleste som er født med keisersnitt utvikler seg helt normalt og er like friske som andre.

Du trenger derfor ikke å være redd for at kroppen din er dårligere rustet til å håndtere sykdom fordi du ble født med keisersnitt.

Ønsker deg alt godt og håper dette var oppklarende!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 27.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål