Spørsmål og svar

Hvilke krav må jeg oppfylle for å jobbe som pilot i et stort flyselskap?

Gutt, 18

Hei. jeg har lyst til å bli pilot i store selskaper som SAS, Emirates osv. har 3,5 i snitt og mangler fysikk 1 og matte s1+2. Jeg var ganske usikker om framtida mi, men nå er jeg sikker på å bli pilot. når jeg søker på nettet om veien videre er det flere forskjellige svar på det jeg lurer på som er ganske forvirrende. da jeg starta på videregående var målet mitt å være sosial aktiv som førte til at jeg fikk dårligere karakterer. jeg er ganske god i engelsk som pilot utdanningene krever men føler jeg har store mangler ellers. akkurat nå går jeg på siste året i vgs og derfor føler jeg har ganske begrenset tid. hvilken vei bør jeg følge for å oppnå det karrieren jeg ønsker? i tilleg har jeg -8,5 syn, men ser ellers ganske greit med linser.

Svar

Hei!
Så bra at du søker hjelp her, når du føler det blir forvirrende med all informasjonen på nettet.

Veien til å bli pilot i ulike flyselskaper:

For å jobbe som pilot i selskaper som SAS eller Emirates må du først ta flysertifikatet (CPL/ATPL). Det finnes tre hovedveier:

1. Offentlig utdanning (UiT – luftfartsfag)
UiT har den eneste offentlige pilotutdanningen i Norge
.
For å kvalifisere må du:

  • Siden du mangler matematikk og fysikk, og da har du to muligheter: Du kan ta fagene som privatist, eller du kan ta et realfagskurs, for eksempel det UiT tilbyr. Hvis du vurderer andre realfagskurs, anbefaler jeg at du sjekker med UiT om de godkjenner dem.
  • bestå opptaksprøve
  • bestå medisinsk test. Her må du blant annet ta en synstest. Jeg går mer inn på denne delen av spørsmålet ditt nedenfor.

Studiet har mange søkere. Det finnes ikke et fast karaktersnitt. Du konkurrerer både med karakterene dine fra videregående + poeng fra opptaksprøvene. Du kan lese mer om opptaket her.

2. Privat flyskole
Du kan også bli pilot gjennom private flyskoler. De krever ikke de samme realfagene som UiT, men du må fortsatt ta en opptaksprøve som tester noe realfag. Utdanningen er ganske dyr, og selv om du kan få litt støtte fra Lånekassen, må du betale mest selv. Du kan lese mer om de her:

3. Utdanning i utlandet
Det finnes også gode skoler utenfor Norge, men Lånekassen tilbyr dessverre ikke støtte for disse, så kostnadene her kan bli enda større enn ved de private skolene i Norge. Det kan være lurt å ta kontakt med Luftfartstilsynet om du vurderer en utdanning i utlandet. De kan tilby informasjon om gode skoler, og hva som eventuelt vil kreves for å få godkjent sertifikatene du tar der.

4. Utdanning i Forsvaret
Du kan også bli pilot gjennom Forsvaret
. Da må du vite at du får en tjenesteplikt på rundt 10–12 år etter utdanningen.

Helsekrav og syn

Synet kan godkjennes hvis det kan korrigeres med briller eller linser. For å være sikker må du undersøkes av en godkjent flylege (AME eller AeMC). En tidlig flymedisinsk vurdering gir deg svar på om synet ditt oppfyller kravene før du starter på utdanningen.

Etter utdanningen

Når du har sertifikatene, kan du søke jobb i de store flyselskapene. De ser ofte etter:

  • CPL/ATPL
  • gyldig helseattest
  • gode engelskkunnskaper
  • nok flytimer

Mange begynner i mindre selskaper eller som instruktør før de søker seg til større flyselskaper.

Nyttige lenker

Lykke til videre! Dette målet er fullt mulig å nå hvis du jobber godt med fagene, helseattesten og informasjonen du trenger. Og hvis du vil ha hjelp til å finne ut av veien videre, kan du kontakte oss på karriereveiledning.no. Vi veileder gratis og anonymt, både på chat og telefon.

Med vennlig hilsen

Karriereveiledning.no i samarbeid med ung.no

Besvart: 18.11.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål