Har vondt etter at jeg barberte bort hår nedentil. Hva gjør jeg?
Hva skal jeg gjøre hvis det gjør vondt etter og ha barbert seg? jeg har merket at etter og nylig ha fått hår på tiss og baller, at det kan klø når jeg bruker susp på håndball trening. så jeg bestemte meg for å se på noen videoer, ta en helt ny barberhøvel, og ta det bort hvis du kjønner. Problemet er at nå som det bare er korte hår eller stubber igjen, gjør det skikkelig vondt og det klør veldig aggresivt. dette problemet må jeg få fikse fordi det påvirker skole og søvn. Det gjør altså skikkelig vondt. jeg ønsker noe som stopper eller number effekten, eller bare tips eller hvorfor det skjer. pls hjelp
Hei
Så dumt at dette skjedde. Skjønner godt at du ville få det bedre ved å ta bort hårene dine.
Det er nok mange med deg som opplever akkurat det du skriver om, så det er fint at du spør.
Du bør vaske deg godt slik at huden er helt ren, og gjerne varm før du starter. Husk god hygiene, så ha en egen høvel til intimbarbering. Det er lurt å bruke skum/gel, og da gjerne en type som er for følsom hud.
Det er viktig å barbere MED hårretningen for å lage minst irritasjon i hårsekkene. Skyll og rens huden etterpå. Skyll barberhøvelen godt med kokende vann etter bruk. Bruk gjerne en god lotion eller olje etter barbering. Noen bruker også pyrisept eller klorhexidin etterpå, men det skal ikke brukes for lenge da det kan tørre ut huden din.
Det er ganske vanlig at det kommer røde prikker og kløe i dagene etter barbering. Det er fordi huden er irritert og at små harde hår som er kuttet gnisser. Dine naturlige hår vokser i ulikt tempo og får en annen struktur øverst på hårene, mens hår som kuttes rett av ved barbering blir litt mer harde og avstumpet. Dette kan kjennes litt ut som “pinnsvinhår” og kan stikke litt.
Noen ganger får man små kviser etter barbering. Det kan komme fordi håret snurrer rundt seg selv og begynner å vokse innover i huden igjen. Det inngrodde håret kan gi en betennelse i huden og i hårsekken som ligner på små kviser. Du kan prøve å kjøle ned huden ved å bruke “aftersun” kremer som kjøler ned huden. Opplever du at det ikke hjelper så kan det være at du må ha behandling med antibiotika for at det skal bli bedre. Ta da kontakt med din fastlege eller lege på helsestasjon for ungdom.
Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.
Helsesykepleier
ung.no.
Besvart: 26.10.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

