Hvordan vet jeg om det jeg opplevde før var mobbing?
Jente, 16
Hei, litt tilfeldig spørsmål men hvordan kan man vite at man har blitt mobbet før. Jeg tenker tilbake på barne og ungdomsskolen. Sann alle er umodne og prøver å tøffe seg på den tiden, men jeg bare lurer på hva mobbing egt innebærer? Er mobbing bare at de sier stygge ting til deg av og til, eller prøver å gjøre deg ukomfortabel? Eller er det at det skjer hver eneste dag? Husker på barneskoleskolen så kunne jeg bli stilt spørmål av guttegjeng fordi jeg var så stille og sjenert, og prøvde å gjøre meg ukomfortabel.
Hei
Takk for spørsmålet ditt. Det er ikke så uvanlig at gamle minner kommer tilbake til oss og at vi kan tolke dem annerledes når vi har nye erfaringer med oss. For mange gir dette forklaringer, for andre gir det nye spørsmål.
Du spør konkret om hva mobbing er, der lener vi oss på en to-delt definisjon:
Mobbing er når barn eller voksne utsetter andre for negative ord eller handlinger over tid. Eller hindrer den andre fra å være en betydningsfull del av fellesskapet.
Du beskriver en situasjon hvor eldre gutter stiller deg ubehagelige spørsmål. Vi vet ikke hva deres intensjon var med disse spørsmålene, men det er heller ikke det viktige. Det som er viktig er hva din opplevelse var. Det er den som opplever handlingene eller ordene som får definere om disse er negative eller ikke.
Når vi snakker om mobbing finnes det også et element av makt og mangel på makt mellom partene. Det som skiller mobbing fra krangling eller konflikt, er at i en krangel, kan begge parter delta ca likt. I mobbing vil en av partene kjenne at man ikke klarer å forsvare seg selv. Det kan være pga. den andres styrke, at de er flere, at de er populære eller andre ting.
Det du forteller om kan høres ut som en form for mobbing, den som best kan bedømme det er deg selv. Hvilken følelse skapte dette i deg? Ble du utrygg av dette? Fikk det konsekvenser for skoledagen din? Var det steder eller mennesker du unngikk pga. av dette? Slike spørsmål kan være med å gi litt perspektiv på noen av minnene.
Samtidig kan det være lurt å huske på at minnene våre ikke er 100% til å stole på. Når vi ser tilbake vil minnene bli påvirket av vår emosjonelle tilstand her og nå og informasjon vi har fått siden den gang.
Vennlig hilsen SnakkOmMobbing.no i samarbeid med Ung.no
Besvart: 26.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål