Kan jeg kreve at sjefen sletter ting fra personalmappa mi når jeg slutter?
Jente, 20
Jeg havnet i en konflikt med arbeidsgiver grunnet uenighet i arb. Oppgaver knyttet til min kontrakt. Dette førte til at jeg nektet å utføre noen oppgaver (helsevesenet). Blant annet løfting og flytting av møbler o.l for beboere. Det skapte en konflikt hvor arbgiver mente at flere kollegaer syntes jeg var vanskelig osv som ikke hjalp til. Men jeg nektet pga rygg osv. (dette hadde jeg rett i) men det skapte en gnist mellom oss som endte i møte med HR hvor leder ville ha meg flyttet til annen plass, det skjedde først ikke og det ble laget en forventningsavtale, videre var det vanskelig for meg og gnisten ble verre, ny forventingsavtale og igjen ny avtale + ny arbeidsplass. Føler ingen bedring, meg en kasteball fordi jeg sto på mitt. Fått tilbud om ny jobb, skal takke ja. Men kan jeg kreve at arb.gi. Sletter alt i min websak mappe om dette siden jeg slutter? Og det ikke er relevant lengre. Ift evt fremtidige jobber? Vil ikke ha det hengende over om jeg søker en jobb om 1-10 år…
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Personalmappe
Arbeidsmiljøloven sier ikke noe om personalmapper og opplysningene som lagres der. Anbefaler deg derfor å ta kontakt med Datatilsynet om dette. Her kan du lese mer om personalmappe på Datatilsynets nettsider.
Hvilke arbeidsoppgaver faller innenfor stillingen min?
Om arbeidsgiver kan forvente at du flytter møbler i din stilling, kommer an på hva som står i arbeidsavtalen din. Arbeidsavtalen setter rammene for arbeidsforholdet.
Mener du at en arbeidsoppgave ikke faller innunder stillingsbeskrivelsen din, men arbeidsgiver er uenig? Da vil du fort trenge en konkret juridisk vurdering av innholdet i arbeidsavtalen din. Arbeidstilsynet har ikke myndighet til å gjøre slike vurderinger. Her er fagforening (hvis medlem), advokat eller gratis rettshjelp riktig sted å kontakte.
Tilrettelegging ved ryggproblemer
Arbeidsgiver har en særskilt plikt til å legge arbeidet til rette for arbeidstakere med redusert arbeidsevne og for arbeidstakere som underveis i arbeidsforholdet får problemer med å utføre sitt vanlige arbeid på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende. Dette gjelder både ved midlertidig eller varig redusert arbeidsevne.
Dersom arbeidsgiver ikke tilrettelegger for en ansatt, og det hjelper ikke å ta dette opp internt, kan man tipse Arbeidstilsynet om dette. Men utfra det du skriver, er det ikke aktuelt lenger fordi du slutter i jobben.
Hilsen Frida i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Besvart: 8.3.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål