Lurer på diagnose "alvorlig belastning".
Jente, 17
Har fått en diagnose som heter alvorlig belastning men hva betyr det?
Hei
Så bra du skriver hit til oss her i ung.no!
Det er ingen diagnose som heter "alvorlig belastning", men dersom ikke kriteriene for en traumelidelse som f.eks. PTSD er oppfylt, selv om traumedynamikken er til stede, kan andre diagnoser benyttes:
- F 43.8 Spesifisert reaksjon på alvorlig belastning
- F 43.9 Uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning
Det kan være en slik diagnose du har fått men siden jeg ikke vet noe om deg så kan jeg ikke si det med sikkerhet. Det du derfor skal gjøre er å snakke med din behandler (den som har utredet og diagnostisert deg) om det du lurer på i forhold til diagnosen. Din behandler kan både forklare deg hva diagnosen heter og hva den innebærer, og kan ikke minst hjelpe deg slik at du får det bedre med deg selv på sikt.
Håper at du fikk svar på det du lurte på! Ønsker deg masse lykke til videre!
Med vennlig hilsen Spesialist i Psykisk Helse, ung.no
Besvart: 1.12.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

