Hvordan kan jeg øke snittet mitt?
Jente, 14
Hei, jeg fikk karakterene mine for dette semesteret og har gått ned. I forrige års semester fikk jeg 4,5 i snitt (som jeg var ganske fornøyd med), men i år fikk jeg 4,3. Det skal sies at det har skjedd mye hjemme og at jeg har vært veldig trøtt ofte, men jeg tenkte ikke at jeg kunne ha gått så mye ned når jeg håpet på at det skulle gå opp. Kan det at jeg har vært trøtt og har hatt mye å tenke på endret hvordan jeg gjør det på skolen? Og hvordan får jeg bedre karakter, sånn at jeg får bedre snitt og ikke minst selvtillit til neste semester? Og ett siste spørsmål, hva betyr det egentlig at karakteren er sterk?
Svar
 Hei
Ja hvis du har mye på hjemmefronten som du tenker på, kan absolutt dette virke inn på din konsentrasjon og hvordan du jobber.
Når det er sagt vil jeg absolutt ikke si at du har gått mye ned. Du har et flott snitt!
Til hvert nye semester på ungdomsskolen blir det faglig større og større utfordringer. Det vil si at bare det å klare og holde seg cirka på samme snitt betyr at du egentlig går opp. 
Det er vanskelig å øke et så bra snitt som du har, men det gjelder bare å jobbe jevnt videre.
Mitt beste tips til deg er å ta notater i timene og følge godt med der. Det er i timene det viktigste blir sagt.
Du kan også se på filmer eller dokumentarer på YouTube om temaer du har hatt om. Da får du et bedre utgangspunkt til å reflektere.
Du kan for eksempel søke opp den industrielle revolusjonen, krigene, Pytagoras, fotosyntesen, filmer om samer, filmer om Norge under andre verdenskrig etc.
Dette vil du lære mye av.
Når en karakter er sterk betyr det at den er nærmere karakteren over enn den som er under. Får du for eksempel sterk fire, er det nærme karakter fem
God velfortjent sommerferie!
Vennlig hilsen rådgiver og ungdomsskolelærer for ung.no
Besvart: 23.6.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
