Spørsmål og svar

Kan jeg samtykke til heving av kjøpet og beholde den skadet jakke?

Gutt, 18

Jeg kjøpte en jakke fra et velkjent varemerke for ca 2 måneder siden. Har oppdaget at det har oppstått mangler ved jakken i form av at sømmen på hetta har gått opp og hull nederst ved erme. Bruken til jakken har vært minimal og har ikke vært utsatt for ting som evt kan forårsake skader som dette. Jeg sende en Mail om dette til kundeservice og fikk som svar at dette var godkjent reklamasjon og de tilbøy refusjon av beløpet, varen var ikke på lager og ingen mulighet for å sende ny. Jeg godtok det, men så sa de at jeg måtte returnere varen først og deretter vil pengene tilbakebetales. Jeg lurer på om selger har rett til å kreve varen tilbake fra kjøper når det foreligger mangel på varen. Kan jeg kreve pengene tilbake uten at jeg må returnere varen? Evt hvilke andre muligheter har jeg? Jakken er svært vanskelig å få tak i andre steder

Svar

Hei.

Hvis selgeren har godkjent din reklamasjon og tilbudt å kansellere kjøpet, er det vanlig praksis at de ønsker å motta varen tilbake før de behandler refusjonen. Dette gjøres ofte for å verifisere eventuelle mangler, undersøke om det kan være en produksjonsfeil, eller for å forhindre misbruk av returprosessen.

I de fleste tilfeller er det nødvendig å returnere varen for å motta full refusjon av kjøpesummen. Hvis du imidlertid ønsker å beholde jakken til tross for de påviste feilene, kan du i stedet be om en prisreduksjon. Du kan legge frem et forslag som du mener er rimelig og reflekterer den reduserte verdien på grunn av manglene.

Det er viktig å være oppmerksom på at dersom du samtykker til kansellering av kjøpet, vil det vanligvis innebære å returnere den mangelfulle jakken. Det er ikke noen lovmessig rett å beholde varen og samtidig kreve full refusjon. Ved heving av et kjøp skal begge parter stå som om avtalen aldri ble inngått. Kommunikasjon med selgeren er nøkkelen, og du kan diskutere mulighetene for en rettferdig løsning som tilfredsstiller begge parter.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 5.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål