Kan jeg angre på kjøp av klokke etter justering av lenke?
Gutt, 15
hei, jeg kjøpte en klokke på X som jeg ikke likte. jeg hadde justert lenken, og jeg har mistet garantikortet på den. jeg brukte den ikke etter justeringen og den er justert tilbake som den var. jeg har allerede returnert den, men er litt bekymret for at de sier ikke godkjent også får jeg ingen penger tilbake. den er levert akkurat som den så ut når den kom til meg. kan dette skje (ingen refusjon), eller er det mulig å få delvis refusjon? altså å få f.eks. 90% av det man brukte av penger? eller har jeg mulighet til å få alle mine penger tilbake? sendte nemlig mail til dem hvor det kun sto om de lenkene men de er allerede byttet tilbake og den ser helt ny ut og de sa ingenting om garantikortet.
Svar
Hei Gutt 15 år.
Angrerett
I henhold til norsk lov har du normalt 14 dager angrerett ved kjøp fra nettbutikker. Dette betyr at du kan returnere varen og få pengene tilbake, så lenge varen returneres i samme stand som du mottok den. Om butikken vurederer om klokken er i samme stand som da de leverte den er vanskelig å kunne si noe om.
Garantikort
Garantikortet er viktig for fremtidige garantikrav, men det burde ikke nødvendigvis påvirke din rett til å returnere varen innen angreretten. Så lenge klokken er i opprinnelig tilstand og ubrukt, burde manglende garantikort ikke være avgjørende.
Retur og refusjon
Hvis du har fulgt butikkens returprosedyre og klokken er i samme stand som ved mottak, burde du ha rett til full refusjon.
Vi blir ikke enige
Hvis butikken likevel avviser returen, bør du sende en skriftlig klage til selgeren, får du ikke gehør for klagen kan du ta sake til Forbrukertilsynet. Siden du er under 18 år, kan en foresatt klage saken inn på dine vegne: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 8.8.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål