Butikken vil ikke gi meg refusjon på en defekt bukse.
Jente, 19
Hei. Jeg var å kjøpte en bukse i en butikk, var kjempefornøyd, men første dagen jeg brukte den raknet den i sømmen når jeg var på jobb. Den var ikke for liten og jeg hadde ikke gjort noe annet en å gå rundt i butikken. Tok ikke vare på kvittering da jeg var fornøyd med buksa. Da den raknet dro jeg tilbake for å reklamere for å få pengene tilbake. De sier jeg ikke kan få pengene tilbake uten kvittering men bytte i ny vare. Jeg er ikke interessert i å få ny, vil ha pengene tilbake og kjøpe en bukse et annet sted. I følge loven er det ikke krav på å vise frem kjøpskvittering ved reklamasjon, bare bevise at varen er kjøpt der. Som de kan se ved at jeg registrerte buksa på medlemskapet mitt og har kontoutskrift. Hva gjør jeg?
Svar
Hei Jente 19 år.
Når du reklamerer på en vare som har en feil, har du rett til å få den utbedret, byttet eller få pengene tilbake, det vil være butikken som i første omgang vurderer hvilken løsning de ønsker å tilby. Selv om det vanligvis er best å ha kvitteringen som bevis på kjøpet, kan du fortsatt reklamere ved fremvisning av kontoutskrift, slik du selv skriver.
I ditt tilfelle, hvor buksa raknet første dag og du ikke har kvittering, kan du bruke medlemskapet ditt og kontoutskrift som bevis på kjøpet. Her er noen steg du kan ta:
Skriv et formelt brev
Send et skriftlig krav til butikken hvor du spesifiserer at du ønsker pengene tilbake og inkluderer all dokumentasjon og korrespondanse.
Dokumenter feilen
Ta bilder av buksa og feilen (sømmene som har raknet) som du kan bruke som bevis. Presentér medlemskapsregistreringen og kontoutskriften til butikken som dokumentasjon på at kjøpet ble gjort der.
Henvis til forbrukerlovgivningen
Informer butikken om at du er klar over dine rettigheter i henhold til forbrukerlovgivningen, som gir deg rett til å få reparasjon, omlevering (ny vare) eller pengene tilbake for en defekt vare, selv uten kvittering, så lenge du kan bevise kjøpet. 
Dine rettigheter
Men vær oppmerksom på at selger har rett til å tilby reparasjon eller en ny bukse. Du kan argumentere med at kvaliteten er så dårlig at du ikke ønsker å motta samme type bukse, og derfor vil en refusjon av kjøpesummen være det beste for begge parter.
Vi blir ikke enige
Hvis butikken fortsatt nekter å gi deg pengene tilbake og heller ikke vil reparere eller gi deg et nytt par bukser, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
 Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål