Reklamasjon på veske - hvilke rettigheter har jeg?
Jente, 18
Kjøpte en veske fra x kjedebutikk i november og når har reimen på vesken begynt å gå i oppløsning, har hatt på skolen om forbruker retten men husker ikke helt men vet at jeg har rettigheter om reklamasjon eller ganske sikker siden vesken er ment til å vare vesentlig lengre ved normal bruk enn ett halvt år eller under det. Kan dere hjelpe? Eller har jeg rett?
Svar
Hei Jente 18 år.
Ja, du har rett! Ifølge forbrukerkjøpsloven har du en reklamasjonsfrist på to år for de fleste varer, og opptil fem år for produkter som er ment å vare vesentlig lenger (for eksempel en dyr veske av høy kvalitet).
Siden vesken din er ment å vare lenger enn et halvt år ved normal bruk, er det sannsynlig at dette regnes som en mangel. I så fall har du krav på enten reparasjon, omlevering (ny veske) eller prisavslag, og hvis det ikke løser problemet, kan du kreve heving av kjøpet (få pengene tilbake).
Hva du kan gjøre nå:
Gå til butikken og forklar situasjonen. Nevn reklamasjonsretten din etter forbrukerkjøpsloven.
Ta med kvittering eller kontoutskrift som viser når og hvor du kjøpte vesken.
Be om en løsning – ofte vil de tilby reparasjon eller en ny vare først.
Hvis butikken nekter å hjelpe, bør u sende en skriftlig reklamasjon og dersom de ikke løser saken kan du klage til Forbrukertilsynet for mekling:Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.3.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål