Kjøpte airpods i 2021 som ikke lenger lader. Kan jeg klage?
Gutt, 20
Hei, Jeg kjøpte airpods pro 2 i 2021 som nå ikke ikke lader ordentlig i etuiet. I henhold til forbrukerkjøpsloven (den gamle pga kjøp før 2023) har man rett til reklamasjon på enten 2 år, eller 5 år avhengig av produktets egenskaper og at feilen ikke er grunnet til slitasje eller lignende. Det jeg lurer på er: Hvem bestemmer hvor lenge airpods skal vare med tanke på forbrukerkjøpsloven? Dersom de er ment å over 5 år, kan jeg få de fikset? Ettersom at problemet ligger i at tilkoblingen mellom airpods og etui er dårlig, kan man vel se på det som produsentens feil? Jeg har tatt godt vare på de, og forventer så klart at batteriene blir svakere, og lyden dårligere etc., men at mekanisk tilkobling svikter er vanskeligere å se på som slitasje. I tillegg er produktet relativt dyrt for øreplugger og markedsføres som "premium". Alle disse faktorene gjør at jeg blir usikker på om jeg skal snakke med forhandler eller ikke angående reklamasjon. Takk for svar på forhånd!
Svar
Hei!
Dette er et godt spørsmål.
Du har rett i at forbrukerkjøpsloven sier at forbruker kan klage (reklamere) i to eller fem år etter at varen er mottatt, hvis den slutter å virke slik den skal. Forventet levetid på varen avgjør om du kan klage i to år eller fem år.
Praksis fra Forbrukerklageutvalget (et domstolsliknende organ) og domstolen avgjør levetiden til en vare hvis forbruker og selger/produsent ikke kommer til enighet.
Gjennom praksis er det slått fast at hodetelefoner har en reklamasjonsfrist på fem år. Du kan derfor klage til næringsdrivende selger når etuiet ikke lenger lader slik det skal.
(Merk at - man kan ikke klage på normal slitasje, selvpåført skade eller annen ytre påvirkning)
I første omgang kan du ha krav på kostnadsfri reparasjon.
Alternativt kostandsfri, ny vare.
Les mer her: Elektronikk – Forbrukerrådet
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 14.4.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål