Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg gå frem for å klage på en digital ytelse?

Gutt, 16

Hvis et digitalt produkt blir tatt fra deg kort tid etter de er kjøpt og selger nekter deg angrerett eller og refundere deg beløpe er de da greit og reklamere beløpe. Og hva kan firmae gjøre hvis reklamasjonen godskjenes?

Svar

Hei Gutt 16 år.

Forbrukerkjøpsloven utvides til å omfatte digitale ytelser som er nødvendige for en vares funksjonalitet. Dette gjelder for eksempel for produkter som smartklokker eller smart-TV-er som selges med tilhørende programvare. Her får også forbrukeren en rett til oppdateringer, i utgangspunktet i hele produktets levetid med mindre noe annet er avtalt.

Rene digitale ytelser reguleres av digitalytelsesloven og dersom du har mistet ytelsen innen for den periode den skulle leveres kan du reklamere på dette.

Vi anbefaler at du klager skriftlig og reklamerer på den manglende ytelsen. Gi selgeren syv dager til å ordne opp. Du kan legge til at du vil ta saken videre dersom de ikke tilbyr deg en minnelig løsning. Svarer selgeren ikke eller leverer de ikke den digitale ytelsen innen den fristen du setter, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Den skriftlig eklage bør du ta vare på - den er viktig hvis du skal ta saken videre.

Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte klage saken inn på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 5.11.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål